Redakcja: dr Marcin Smaga, Mateusz Winiarz
Recenzenci: prof. dr hab. Tadeusz Włudyka
KRAKÓW 2013
Okładka sztywna (karton)
Ilość stron: 644
Cena: 132 zł (w tym 5% Vat)*
*Koszty wysyłki pokrywa Wydawca
Redakcja: dr Marcin Smaga, Mateusz Winiarz
Recenzenci: prof. dr hab. Tadeusz Włudyka
KRAKÓW 2013
Okładka sztywna (karton)
Ilość stron: 644
Cena: 132 zł (w tym 5% Vat)*
*Koszty wysyłki pokrywa Wydawca
Publikacja stanowi odpowiedź środowiska na wciąż zmieniające się uregulowania prawne, dotyczące odpowiedzialności z tytuły naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Zawarty w niej zbiór artykułów stanowi praktycznie jedyne źródło wypowiedzi doktryny oraz praktyków w zakresie postępowania w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Uwagę zwraca wszechstronne ujęcie tematyki w przestawionych opracowaniach. Odnosi się to przede wszystkim do przedmiotu referatów, w których omówiono zarówno zagadnienia dotyczące finansów publicznych, zamówień publicznych, czy dyscypliny finansów publicznych. Rozważania prawne i ekonomiczne uzupełniono uwagami etycznymi. Na podkreślenie zasługuje głębokie osadzenie omawianej problematyki w aktualnej rzeczywistości prawnej i ekonomicznej, czemu sprzyja szerokie wykorzystanie aktualnego orzecznictwa. Uwzględniono również kontekst międzynarodowy, wskazując na prawo i doświadczenia niemieckie, ukraińskie, włoskie i francuskie.
Dr hab. prof. UEK Krzysztof Surówka
W przestrzeni medialnej ukształtował się pogląd, zgodnie z którym zamawiający wydatkujący środki publiczne jest powołany przede wszystkim do popierania konkurencji rozumianej jako umożliwienie dostępu do zamówienia każdemu wykonawcy, bez względu na jakość oferowanych przez niego dostaw, usług i robót budowlanych, bez uwzględniania zasad gospodarowania środkami publicznymi. Wypowiedzi polityków ale również orzecznictwo KIO zauważalnie zmierza w kierunku, który zakłada wprost naruszanie zasady celowego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych, rzekomo w celu pobudzania konkurencji. Trend ten należy ocenić jednoznacznie negatywnie. W wydatkowaniu środków publicznych zasada ochrony uczciwej konkurencji może mieć znaczenie tylko wówczas, gdy nie prowadzi do naruszania zasady celowego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych.
Prof. dr hab. Tadeusz Włudyka
Publikacja pt. DYSCYPLINA FINANSÓW PUBLICZNYCH. Narzędzie prawidłowej gospodarki sektora publicznegozawiera 35 artykułów autorstwa wybitnych specjalistów oraz zbiór wybranych 21 orzeczeń w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, przydatnych w codziennej pracy Zamawiających. Wśród artykułów znajdują się:
Nieprawidłowości przy opisie przedmiotu zamówienia w kontekście odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych – Bogdan Artymowicz
Kontrola przedsiębiorstw komunalnych na przykładzie gospodarki mieszkaniowej – Prof. dr rer. pol. Karl-Heinz Binus
Prüfung von kommunalen Unternehmen, dargestellt am Beispiel der Wohnungswirtschaft (tł.)
Dochodzenie należności z tytułu kar umownych jako przykład prawidłowej oraz nieprawidłowej gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych – Dr Tomasz Bojkowski
Katalog naruszeń dyscypliny finansów publicznych jako odzwierciedlenie podstawowych zasad zarządzania finansami publicznymi – Tomasz Bolek,dr Anna Kościńska-Paszkowska
Reguła intertemporalna w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych z uwzględnieniem orzecznictwa Głównej Komisji Orzekającej oraz wybranych orzeczeń Sądu Najwyższego i sądów administracyjnych – Wojciech Bożek
Etyczne aspekty postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – Paweł Cząstka
Rozstrzygnięcia Głównej Komisji Orzekającej jako akty podlegające zaskarżeniu do sądu administracyjnego – Dr Anna Dumas
Dyscyplina finansów publicznych a kontrola zarządcza – spójność rozwiązań systemowych – Prof. WSB w Poznaniu, dr hab. Marek Leszek Dylewski
Kwalifikacja prawna czynu naruszającego dyscyplinę finansów publicznych – Barbara Fabin
Działania podejmowane przez RIO w zakresie monitorowania przestrzegania dyscypliny finansów publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego – wybrane problemy gospodarki finansowej – Prof. dr hab. Beata Filipiak
Zamówienia wspólne udzielane przez polskie i francuskie jednostki samorządu terytorialnego – Maciej Głędek
Kilka uwag o opisie warunku udziału w postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawcy – Magdalena Grabarczyk
Gwarancje praw obwinionego w postępowaniu wyjaśniającym prowadzonym przez Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych – Piotr Józefczyk
Praktyczne problemy związane z wszechstronnym zebraniem i oceną dowodów w postępowaniu o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, którego przedmiotem jest czyn polegający na nieopłaceniu w terminie składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne i Fundusz Pracy – studium przypadku – Alicja Juszczyk
Kontrola zarządcza jako narzędzie utrzymania dyscypliny finansów publicznych – Janusz Kot
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie dotacji Oświatowych – Wojciech Lachiewicz
Odpowiedzialność za nieustalenie i niedochodzenie podlegającej zwrotowi kwoty środków związanych z realizacją programów lub projektów finansowanych z udziałem środków unijnych – Dr Jacek Lachner
Zamówienia in house, zagadnienia ochrony konkurencji w polskim i we włoskim porządku prawnym – Paweł Lauretti
Uregulowania wieloletniej prognozy finansowej jako podstawa zaciągania zobowiązań przekraczających rok budżetowy – Mirosław Legutko
Wybrane zagadnienia dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji w jednostkach w świetle odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – Dariusz Melerowicz
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych będąca rezultatem zawartej umowy o udzielenie zamówienia publicznego – Prof. Uniwersytetu Wrocławskiego dr hab. Wiesława Miemiec
Nieprawidłowości w stosowaniu kryteriów oceny ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego – Dr Izabela Rzepkowska
Kontrola zarządcza a kontrola finansowa w jednostkach sektora finansów publicznych – Prof. Uniwersytetu Wrocławskiego dr hab. Krystyna Sawicka
Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jako ustawa kompleksowa – Dr Marcin Smaga
Instytucja przywrócenia terminu do wniesienia środków zaskarżenia jako szczególny środek procesowy uregulowany w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – Anna Sobierajska
Opis warunku wiedzy i doświadczenia jako czyn naruszenia dyscypliny finansów publicznych na przykładzie orzecznictwa – Małgorzata Stręciwilk
Rola dyscypliny finansów publicznych w racjonalnym gospodarowaniu środkami pieniężnymi przez JST na przykładzie Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych przy RIO w Krakowie – Dr hab. prof. UEK Krzysztof Surówka
Praktyczne znaczenie nowego unormowania z art. 42 ust. 5 ustawy o finansach publicznych – Dr hab. prof. UEK Ryszard Szostak
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych na tle dotowania z budżetu jednostki samorządu terytorialnego zadań z zakresu kultury fizycznej – Arkadiusz Talik
Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – Monika Wandzel
Podmiotowe ograniczenia zakresu odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – Mateusz Winiarz
Dochodzenie odpowiedzialności za naruszenia dyscypliny finansów publicznych związane z wykorzystaniem środków publicznych pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w świetle orzecznictwa regionalnych komisji orzekających – Waldemar Witalec
Konstytucyjne zasady systemu finansów publicznych – Prof. dr hab. Tadeusz Włudyka
Prawne aspekty funkcjonowania agencji wykonawczych oraz instytucji gospodarki budżetowej – Dr Paweł Marek Woroniecki
Моніторинг державних закупівель в Україні– Vladyslaw Zubar
Monitoring zamówień publicznych na Ukrainie (tł.)
WYBRANE ORZECZENIA w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych
1 Regionalna Komisja Orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 7 maja 2013 r., RIO/KO/4111/52/2012
2 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 28 marca 2013 r., RIO/KO/4111/1/2013
3 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 8 kwietnia 2013 r., RIO/KO/4111/10/2012
4 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Krakowie z dnia 4 czerwca 2012 r.,
RKO-522/5/12
5 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Krakowie z dnia 21 maja 2013 r.,
RKO-522/25/13
6 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny
finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Krakowie z dnia 18 września
2012 r., RKO-522/67/12
7 Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych z dnia 28 stycznia 2013 r., BDF1/4900/116/115-116/12/3350
8 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Lublinie z dnia 6 września 2012 r.,
Sygn. akt RIO-52/DFP-11/2012
9 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Lublinie z dnia 25 października 2012 r., RIO-52/DFP-45/2012
10 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Lublinie z dnia 24 stycznia 2013 r., RIO-52/DFP-60/2012
11 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 1 czerwca 2010 r., DB-0965/61/10
12 Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych z dnia 21 października 2010 r., BDF1/4900/76/86-87/10/2157
13 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 maja 2011 r.,
Sygn. akt V SA/Wa 310/11
14 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 28 maja 2012 r., DB-0965/12/12
15 Orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych z dnia 20 września 2012 r., Sygn. akt BDF1/4900/78/78/12/2200
16 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 16 lutego 2012 r.
17 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 27 września 2012 r., Sygn. akt: 4010/20/2012
18 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Warszawie z dnia 14 maja 2012 r., RKO.5011.131.2012
19 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Warszawie z dnia 28 czerwca 2012 r., RKO.5011.138.2012
20 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Warszawie z dnia 24 września 2012 r., RKO.5011.161.2012
21 Orzeczenie Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Warszawie z dnia 4 lutego 2013 r., RKO.5011.175.2012
Skorowidz przepisów w orzeczeniach
Przywróć hasło
A password will be e-mailed to you.