Podwykonawstwo z tzw. państw trzecich w świetle nowelizacji „Kolin” – wątpliwości i kontrowersje
W dniu 9 września 2025 r. weszła w życie ustawa z dnia 9 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (tzw. nowelizacja Kolin), mająca na celu implementację do polskiego porządku prawnego wniosków płynących z wyroków Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 22 października 2024 r. w sprawie C-652/22 Kolin oraz z dnia 13 marca 2025 r. w sprawie C-266/22 CRRC Qingdao.
CO WYNIKA Z NOWELIZACJI
Nowelizacja z dnia 9 lipca 2025 r. w zakresie prawa materialnego ma ambicję uregulowania w istocie dwóch kwestii:
- dostęp do polskiego rynku zamówień publicznych wykonawców z tzw. państw trzecich,
- dostęp do polskiego rynku zamówień dostaw, usług i robót z tzw. państw trzecich.
Pierwsza, jest to kwestia podmiotowa – kto może ubiegać się o zamówienie, druga ewidentnie przedmiotowa – jak można je zrealizować.
Zgodnie z nowym art. 16a zamawiający jest zobowiązany do zapewnienia równego i niedyskryminacyjnego traktowania jedynie w odniesieniu do wykonawców oraz dostaw, usług i robót pochodzących z UE i krajów z nią o to „umówionych” (państw-sygnatariuszy GPA), a wykonawców pochodzących z państw trzecich oraz dostaw, usług i robót pochodzących z takich krajów, tego rodzaju dobrodziejstwa nie dotyczą. (…)
Poza tym w artykule:
- STANOWISKO UZP
- WĄTPLIWOŚCI
- PO CO TAKA REGULACJA?
- PODSUMOWANIE
CZYTAJ DALEJ
| Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.