Prawne podstawy oraz zasady działania Rady Zamówień Publicznych
Rada Zamówień Publicznych działająca w obecnym składzie powołana została w dniu 9 lipca br. Ponieważ w przestrzeni publicznej, a także w środowiskach zamówieniowych mówi się o niej bardzo niewiele, mało kto wie, jakie są podstawy prawne oraz zasady działania tego organu opiniodawczo-doradczego Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
RADA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
W PZP Z 2004 ROKU
Rada Zamówień Publicznych jako organ doradczo-opiniodawczy Prezesa UZP pojawiła się w Prawie Zamówień Publicznych z 2004 r. w miejsce Kolegium Urzędu Zamówień Publicznych, powoływanego pod rządami „starej” ustawy o zamówieniach publicznych.
Poświęcony był jej Rozdział 2 w Dziale V Pzp, art. 157 – 160. Przepis art. 157 ust. 2 wskazywał kompetencje Rady, stanowił, że w szczególności wyraża ona opinie w szczególnie istotnych sprawach systemu zamówień publicznych przedstawianych przez Prezesa UZP, opiniuje projekty aktów normatywnych dotyczących zamówień, opiniuje roczne sprawozdania Prezesa UZP o funkcjonowaniu systemu zamówień oraz ustala zasady etyki zawodowej osób wykonujących określone w ustawie zadania w systemie zamówień.
W skład Rady wchodziło od 10 do 15 osób, powoływanych przez Prezesa Rady Ministrów. Prawo do zgłaszania kandydatów miały w szczególności kluby parlamentarne, ogólnokrajowe organizacje samorządu terytorialnego oraz ogólnokrajowe organizacje przedsiębiorców. Prezes Rady Ministrów powoływał też przewodniczącego Rady, natomiast wiceprzewodniczącego spośród siebie wybierali członkowie Rady. Kadencja Rady była związana z kadencją Prezesa Urzędu (Pzp w brzmieniu uchwalonym w 2004 roku przewidywało pięcioletnią kadencję Prezesa UZP). (…)
Poza tym w artykule:
- RADA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH W PZP Z 2019 ROKU
- PODSUMOWANIE
- WNIOSEK DE LEGE FERENDA
CZYTAJ DALEJ
| Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.