Nauka w zamówieniach publicznych – potrzeba nowego otwarcia
z prof. Ryszardem Szostakiem
Przewodniczącym Komisji Konkursowej
rozmawia
Tomasz Czajkowski
Pierwszy w historii polskiego systemu zamówień publicznych konkurs na najlepszą pracę doktorską dotyczącą zamówień publicznych poza nami. Jak Pan ocenia jego przebieg?
Pozytywnie, choć spodziewałem się większego zainteresowania, jednak wiele okoliczności związanych z pionierskim charakterem konkursu w odniesieniu do tematyki interdyscyplinarnej wpłynęło na urealnienie oczekiwań. Po przedłużeniu terminu przewidzianego na składanie prac konkursowych przez organizatora konkursu, w połączeniu ze zwiększeniem aktywności informacyjnej, udało się osiągnąć ostatecznie zadowalającą konkurencyjność konkursu. Na pewno w okresie objętym konkursem doktoratów w zakresie tematyki zamówień publicznych szczęśliwie zamkniętych było dużo więcej, niż wskazuje na to liczba zgłoszonych prac. Nie wszyscy bowiem potencjalni kandydaci zdecydowali się poddać dodatkowej weryfikacji, na dodatek w warunkach rywalizacji konkursowej. Być może też niektórym zabrakło przysłowiowej odwagi czy rekomendacji promotorskiej, tym bardziej, że wymagania konkursowe ukształtowane w regulaminie nie były banalne. Poza tym, jak zawsze w podobnych sytuacjach, liczą się także względy prestiżowe oraz rozmaite pozaregulaminowe okoliczności, towarzyszące ewaluacji dzieł konkursowych.
Oceniając natomiast sam konkurs z perspektywy komisji konkursowej, z uwzględnieniem jego funkcji, podkreślić trzeba doniosłą rolę promocyjną całego przedsięwzięcia, otwartego, upublicznionego i dostatecznie przejrzystego, nie tylko w wymiarze ogólnym, lecz przede wszystkim w odniesieniu do potencjalnego znaczenia nauki i edukacji w rozwoju prawa zamówień publicznych oraz w kształtowaniu lepszej praktyki jego stosowania. Jak wiadomo zamówienia publiczne to jeden z ważniejszych czynników warunkujących sprawne funkcjonowanie państwa i samorządu, nie bez znaczenia jest też wzrastający rynek tych zamówień dla całego obrotu, który ciągle wymaga odpowiedniego ukierunkowania na rozwój i unowocześnienie gospodarki. Tymczasem zagadnienia prawne zamówień publicznych są niezwykle złożone, ich regulacja nadal jeszcze ewoluuje, pomimo upływu ponad ćwierćwiecza od reaktywowania mechanizmów rynkowych. Wymagają niełatwej syntezy interdyscyplinarnej z zachowaniem dostatecznej spójności regulacji i trafnej wykładni prawa oraz dostatecznie zobiektywizowanych analiz naukowych, niezbędnych w wielu sferach, w tym w procesie doskonalenia i profesjonalizacji kadr. (…)
CZYTAJ DALEJ
| Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.