Pozorne uwzględnienie odwołania – prawo czy nadużycie prawa
Problem „pozornego” uwzględnienia odwołania przez zamawiającego nabiera znaczenia w praktyce udzielania zamówień publicznych. Przyznanie zamawiającym uprawnienia do uwzględnienia odwołania miało przede wszystkim uprościć i przyspieszyć procedurę rozpoznawania odwołań. W praktyce jednak coraz częściej spotykamy sytuacje, w których uwzględnienie odwołania przez zamawiającego nie prowadzi do pełnego, zgodnego z żądaniem odwołującego, usunięcia skutków naruszenia prawa.
Zamawiający wykonują czynności pozornie, tj. częściowo, wybiórczo albo w sposób, który nie przywraca stanu zgodnego z prawem. Coraz częściej za złożeniem oświadczenia o uwzględnieniu odwołania nie idzie wykonanie żądań tego odwołania, a odwołujący pozostaje w punkcie wyjścia.
CEL INSTYTUCJI UWZGLĘDNIENIA ODWOŁANIA PRZEZ ZAMAWIAJĄCEGO
Zgodnie z art. 522 Prawa zamówień publicznych zamawiający ma możliwość uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, a tym samym doprowadzenia do umorzenia postępowania odwoławczego bez rozpoznawania odwołania. KIO może bowiem w takiej sytuacji umorzyć postępowanie odwoławcze, pod warunkiem że żaden wykonawca nie zgłosił po stronie zamawiającego przystąpienia lub przystępujący nie zgłosil sprzeciwu. Jeżeli dojdzie do umorzenia postępowania odwoławczego w wyniku uwzględnienia odwołania przez zamawiającego, zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. (…)
Poza tym w artykule:
- ZARZUTY A ŻĄDANIA ODWOŁANIA
- CZY DZIAŁANIE TAKIE JEST LEGALNE? CO NA TO KIO?
- PODSUMOWANIE
CZYTAJ DALEJ
| Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.