Prywatyzacja przedsiębiorstw publicznych a zamówienia publiczne w prawie UE

57

 

W przypadku, gdy sprzedaż udziałów w przedsiębiorstwie publicznym jest głównym celem transakcji, pomimo występowania w niej elementów akcesoryjnych związanych z wykonywaniem robot budowlanych lub świadczenia usług za wynagrodzeniem – transakcja taka nie podlega prawu UE w zakresie zamówień publicznych lub koncesji. W 2001 r. rząd grecki postanowił sprywatyzować kasyno Elliniko Kazino Parnithos AE (EKP). EKP było spółką córką Ellinka Touristika Akinita AE (ETA) będącej w całości własnością greckiego skarbu państwa. Prywatyzacja została przeprowadzona w dwóch etapach. Po pierwszej fazie związanej z preselekcją oferentów, zostały wyłonione dwa konsorcja. Warunki kontraktu przewidywały zawarcie umowy o charakterze mieszanym na okres 10 lat. Na podstawie kontraktu ETA miała sprzedać 49 proc. udziałów w EKP firmie AEAS, spółce celowej założonej przez zwycięskiego oferenta. AEAS miała otrzymać:
  • prawo do wyznaczani większości członków zarządu EKP i w związku z tym zarządzałaby spółką zgodnie z warunkami zamówienia, 
  • prawo do zarządzania kasynem za wynagrodzeniem płatnym przez ETA opartym na udziale w zyskach pochodzących z eksploatacji kasyna na okres 10 lat, 
Ponadto, w umowie AEAS została zobowiązania do realizacji planu rozbudowy obejmującego wyremontowanie obszaru wokół kasyna, w tym hoteli oraz budynku kasyna. Prace miały zostać wykonane w określonym czasie. Realizacja robót budowlanych stanowiła składnik wynagrodzenia związany z nabyciem udziałów EKP.