Najnowsze tendencje w orzecznictwie TSUE dotyczącym zamówień publicznych
UWAGI WSTĘPNE
Prawo zamówień publicznych implementuje przepisy unijnych dyrektyw regulujących rynek zamówień publicznych i właściwe środki ochrony prawnej – m. in. dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE oraz dyrektywy Rady z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane.
W braku bezpośredniego odwołania do prawa krajowego, terminy prawne i definicje ujęte w dyrektywach, a następnie transponowane do Pzp, zachowują autonomiczny charakter i są interpretowane niezależnie od znaczenia nadawanego danym pojęciom w prawie krajowym. Zgodnie z wymogami zarówno jednolitego stosowania prawa UE, jak i zasady równości – treści przepisu prawa unijnego, który nie zawiera wyraźnego odesłania do prawa państw członkowskich dla określenia swego znaczenia i zakresu, należy zwykle nadać w całej UE autonomiczną i jednolitą wykładnię, którą trzeba ustalić z uwzględnieniem kontekstu tego przepisu i celu danego uregulowania.
Wykładnia przepisów unijnych dokonywana przez TSUE w ramach procedury pytań prejudycjalnych, kierowanych przez sądy krajowe, ma istotny wpływ na interpretację postanowień Pzp. (…)
Poza tym w artykule:
- ODSZKODOWANIE ZA UTRACONĄ SZANSĘ
- LEGITYMACJA PROCESOWA WYKONAWCÓW Z PAŃSTW TRZECICH, KTÓRE NIE MAJĄ PODPISANYCH UMÓW Z UE
- IMPLEMENTACJA FAKULTATYWNYCH PODSTAW WYKLUCZENIA. PREROGATYWY ZAMAWIAJĄCYCH
- PYTANIA PREJUDYCJALNE POLSKICH SĄDÓW DOTYCZĄCE ETAPU REALIZACJI UMOWY
- PROCEDURA NEGOCJACYJNA. MOŻLIWOŚĆ PRZYPISANIA ZAMAWIAJĄCEMU STANU WYŁĄCZNOŚCI
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.