Sprawa Kolin i co dalej?
UPRAWNIENIA I OBOWIĄZKI PODMIOTÓW ZAMAWIAJĄCYCH W SPRAWIE WYKONAWCÓW Z PAŃSTW TRZECICH
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Kolin poruszający po raz pierwszy kwestię sytuacji prawnej podmiotów gospodarczych z państw trzecich, które chcą uczestniczyć w przetargu w jednym z państw członkowskich, jak wcześniej wskazano, nie może być analizowany w oderwaniu od zmieniającego się kontekstu międzynarodowego i obserwowanych zmian geopolitycznych.
Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie Kolin ograniczył kompetencje UE
i skorelowany z tym brak kompetencji Państw Członkowskich do przyjmowania „aktów o ogólnym zastosowaniu” dotyczących udziału w procedurach zamówień publicznych. Przyznał za to poszczególnym podmiotom zamawiającym prawo zezwolenia na udział wykonawców z państw trzecich niebędących stronami odpowiednich umów o dostępie do rynku w indywidualnych procedurach zamówień publicznych (tezy 45, 47 i 63 i nast.).
Stwierdzić jednak wypada, że możliwy udział takich wykonawców w procedurach zamówień publicznych wynika z art. 86 dyrektywy 2014/25/UE, jak i rozporządzenia IZM, które przecież w ogóle nie zostałoby wydane gdyby wykonawcy tacy, co do zasady, nie mogli ubiegać się o zamówienia unijne. Nie miałoby sensu ich wykluczać, gdyby w ogóle nie mieli możliwości uczestnictwa. (…)
Poza tym w artykule:
- PRAKTYCZNE ASPEKTY DECYZJI PODMIOTÓW ZAMAWIAJĄCYCH
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.