NOWE OBOWIĄZKI ZAMAWIAJĄCYCH
Urząd Zamówień Publicznych przypomniał o nowych obowiązkach nałożonych na zamawiających klasycznych i sektorowych, wynikających z art. 3e rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1610 z dnia 14 maja 2024 r. zmieniającego rozporządzenie (UE) 2019/1242 w odniesieniu do zaostrzenia norm emisji CO² dla nowych pojazdów ciężkich oraz włączenia obowiązków sprawozdawczych, zmieniającego rozporządzenie (UE) 2018/858 i uchylającego rozporządzenie (UE) 2018/956, które mają zastosowanie od 1 lipca br. W świetle nowych unijnych regulacji zamawiający są zobowiązani udzielać zamówień publicznych na dostawy w celu zakupu, leasingu, najmu lub dzierżawy nowych bezemisyjnych autobusów miejskich, a także zamówień publicznych na usługi, których głównym przedmiotem jest użytkowanie takich autobusów miejskich na podstawie kryteriów jakościowych oraz ceny lub kosztu. W ramach opisu przedmiotu zamówienia lub kryteriów oceny ofert zamawiający stosują co najmniej 2 spośród poniższych kryteriów, z czego przynajmniej jedno z nich dotyczy wkładu oferty w zapewnienie bezpieczeństwa dostaw określonych w lit. a–d, w zależności od sytuacji na rynku i zgodnie z dyrektywami 2014/23/UE, 2014/24/UE lub 2014/25/UE oraz obowiązującymi przepisami sektorowymi, a także z międzynarodowymi zobowiązaniami Unii, w tym Porozumieniem Światowej Organizacji Handlu w sprawie Zamówień Rządowych (GPA) i innymi umowami międzynarodowymi wiążącymi Unię.
Powyższe zobowiązanie nie wyklucza stosowania przez zamawiających dodatkowych kryteriów. Jeżeli wkład oferty w zapewnienie bezpieczeństwa dostaw stanowi jedno z kryteriów oceny ofert, należy przypisać mu wagę na poziomie 15 – 40%. Zobowiązania wynikające z art. 3e rozporządzenia (UE) 2024/1610 stanowią uzupełnienie dotychczasowych obowiązków nałożonych na zamawiających, które wynikają z art. 68a-68b ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
źródło: gov.pl/web/uzp