O efektywnej organizacji zamówień publicznych, z uwzględnieniem uczelni państwowych
Pierwsze próby dokonania oceny wpływu wewnętrznej organizacji zamówień publicznych na efektywność udzielanych zamówień podejmowałem po zmianach wprowadzonych przepisami Prawa zamówień publicznych w roku 2004. Były one oparte w głównej mierze na własnym doświadczeniu i obserwacji, bowiem brak było wówczas dostępnych danych dotyczących tej problematyki, a także odniesień do organizacji zamówień publicznych wewnątrz instytucji zajmujących się ich udzielaniem, co bezsprzecznie wynikało z niedoceniania tego zagadnienia w dziesięcioletniej wówczas historii funkcjonowania nowoczesnych zamówień publicznych w naszym kraju.
W oparciu o analogię do podziału istniejącego w nauce ekonomii, gdzie rozróżniane jest pojęcie makro i mikroekonomii, zaproponowałem dokonanie rozróżnienia powszechnie używanego pojęcia systemu zamówień publicznych na makro i mikrosystem zamówień publicznych, przez mikrosystem rozumiejąc wewnętrzne rozwiązania organizacyjne stosowane w różnych instytucjach w zakresie realizacji zadań związanych z udzielaniem zamówień publicznych.
Dzisiaj sytuacja w zakresie zainteresowania zagadnieniem, które nazwałem kiedyś mikrosystemem zamówień publicznych, nieco się zmieniła. W literaturze przedmiotu pojawiły się, choć w dalszym ciągu w zbyt skromnej liczbie, opracowania poświęcone wewnętrznej organizacji jednostek udzielających zamówień publicznych i jej wpływu na efektywność tego obszaru. (…)
CZYTAJ DALEJ
| Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.