Odpowiedzialność karna za zmowę przetargową w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego
Część pierwsza
WPROWADZENIE
Wartość rynku zamówień publicznych realizowanych z zastosowaniem Prawa zamówień publicznych wyniosła w 2022 roku ponad 274 mld złotych, co stanowiło 8,93% PKB z 2022 roku. Ta sfera życia gospodarczego ma więc istotne znaczenie dla rozwoju ekonomicznego państwa. Jednocześnie siłą rzeczy, z uwagi na funkcjonowanie na styku sektora publicznego i prywatnego, jest ona narażona na przejawy zachowań korupcyjnych i ograniczających konkurencję. I choć reakcja nieprawidłowości następuje przede wszystkim z wykorzystaniem środków o charakterze administracyjnoprawnym, to w przypadku szczególnie szkodliwych nadużyć w grę wchodzi również ochrona interesów zamawiających i wykonawców metodami prawa karnego.
Jednym z najpoważniejszych przejawów nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych są ograniczające konkurencję porozumienia zawierane między przedsiębiorcami ubiegającymi się o zamówienia (zmowy horyzontalne) oraz między osobami ubiegającymi się i osobami występującymi w imieniu zamawiających (zmowy wertykalne). Porozumienia takie tradycyjnie określane są mianem zmowy przetargowej. Termin ten nie jest do końca precyzyjny z dwóch powodów. Po pierwsze bowiem pojęcie przetargu występuje w systemie prawnym również poza regulacjami z zakresu zamówień publicznych, zarówno w przepisach prawa prywatnego (art. 70 – 70 Kc) jak i publicznego (np. sprzedaż nieruchomości w drodze przetargu, uregulowana w art. 37 i n. ustawy o gospodarce nieruchomościami). Jest więc ono w pewnym zakresie zbyt szerokie z punktu widzenia niniejszych rozważań. (…)
Poza tym w artykule:
- RYS HISTORYCZNY
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.