Pomiędzy efektywnością zamówień publicznych a równowagą deregulacyjną
Deregulacja prawa zamówień publicznych stanowi obecnie jeden z zasadniczych elementów polityki legislacyjnej w Polsce. Proces zapoczątkowanej serii zmian ma stanowić odpowiedź na narastającą krytykę dotyczącą nadmiernego formalizmu, wysokich kosztów administracyjnych oraz utrzymujących się barier wejścia na rynek zamówień publicznych, szczególnie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Chodzi więc o prawne urealnienie zamiaru ograniczenia nadmiernego formalizmu, uproszczenia procedur oraz zwiększenia efektywności systemu zamówień publicznych.
UWAGI WSTĘPNE
W latach 2024-2025 obserwuje się generalną intensyfikację gałęziowych przedsięwzięć, mających na celu redukcję obciążeń administracyjnych. Tym bardziej warto więc podjąć się zadania co do przedstawienia kierunków działań legislacyjnych w obszarze deregulacji zamówień publicznych z punktu widzenia możliwości (a nawet może bardziej trudności) w osiągnięciu swoistej równowagi, jeśli chodzi o wyważenie interesów stron postępowania, sprawności realizacji zamówień publicznych i podstawowych zasad prawidłowego wydatkowania środków publicznych.
Opracowanie stanowi więc przyczynek do pogłębienia dyskursu wokół założeń głównych kierunków deregulacji w systemie zamówień publicznych, oceny proponowanych rozwiązań oraz ich potencjalnych skutków prawnych, społecznych i gospodarczych.
Nie sposób bowiem dokonywać zmian w tak istotnym obszarze bez dążenia do zachowania swoistej równowagi (nie skrajności) w interakcjach pomiędzy podmiotami publicznymi. a otoczeniem społeczno–gospodarczym. (…)
Poza tym w artykule:
- PODWYŻSZENIE PROGU STOSOWANIA PZP
- SYSTEM CERTYFIKACJI WYKONAWCÓW
- WYKONAWCY Z PAŃSTW TRZECICH
- SPRAWNOŚĆ DZIAŁANIA KIO A GWARANCJE STRON W POSTĘPOWANIU
- PODSUMOWANIE
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.