CENTRALNY REJESTR UMÓW
Od 1 lipca 2026 r. ma zostać wprowadzony obowiązek udostępniania danych w Centralnym Rejestrze Umów przez jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, związki metropolitalne oraz samorządowe jednostki organizacyjne – wynika z projektu ustawy przedstawionego przez Ministerstwo Finansów. Wcześniej, bo już od 1 stycznia 2026 r. obowiązek ten będzie dotyczył administracji rządowej. Resort finansów zamierza też zrezygnować z przepisów o odpowiedzialności karnej kierowników jednostek sektora finansów publicznych „dotyczącej nierealizowania lub nieprawidłowego realizowania wprowadzanego obowiązku w związku z podleganiem przez tych kierowników odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych”. Projektowane przepisy zakładają, że w związku z wprowadzeniem obowiązku upubliczniania danych w Centralnym Rejestrze Umów, jednostki sektora finansów publicznych nie będą musiały udostępniać tych informacji w odpowiedzi na wniosek w trybie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej. Nowe regulacje przewidują też m.in. zmianę zakresu przedmiotowego umów, do których będzie odnosił się obowiązek udostępniania informacji o umowach, modyfikację katalogu wyłączeń przedmiotowych, modyfikację zakresu informacji o umowach, które będą podlegały udostępnieniu w ramach dedykowanego systemu teleinformatycznego oraz doprecyzowanie zakresu odpowiedzialności administratorów danych wprowadzanych do systemu teleinformatycznego. Ministerstwo Finansów planuje, że projekt zostanie przyjęty przez Radę Ministrów w drugim kwartale br.
źródło: samorzad.pap.pl