Próg stosowania ustawy
Dyskusja na temat przyszłości Prawa zamówień publicznych, tocząca się również na łamach Doradcy, dotyczy między innymi kwestii progu stosowania ustawy. Dominują głosy o potrzebie jego podniesienia lub przewidzenia jego okresowej waloryzacji. Pytanie o pożądaną wysokość progu powinno być jednak poprzedzone ustaleniem, jakim wartościom służy ten próg, a z jakimi pozostaje w kontrze. Właściwe wyważenie konkurujących wartości może przyczynić się do wypracowania rozsądnego rozwiązania.
UWAGI WSTĘPNE
Dla porządku przypomnijmy, że próg stosowania ustawy jest obecny w polskim prawie zamówień publicznych od wielu lat, ale nie od samego początku. Ustawa o zamówieniach publicznych z 1994 roku początkowo w ogóle nie przewidywała takiego rozwiązania. We wrześniu 1995 roku wprowadzono próg kwotowy (1.000 ecu), poniżej którego dopuszczalne było stosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki. Po dwóch latach poniesiono ten próg do 3.000 ecu. Dopiero w 2001 r. próg ten stał się progiem stosowania ustawy. W 2003 roku podniesiono go do 6.000 euro i w takim kształcie rozwiązanie to przeniesiono do Prawa zamówień publicznych z 2004 r. W 2007 roku wartość progu podwyższono do 14.000 euro, natomiast w 2014 r. – do 30.000 euro. U schyłku obowiązywania tej ustawy wartość progu w przeliczeniu na naszą walutę wynosiła 128.079 zł., zatem wysokość dzisiejszego progu (130.000 zł.) można wytłumaczyć niczym innym, jak banalnym zaokrągleniem. (…)
Poza tym w artykule:
- WARTOŚCI STOJĄCE ZA PROGIEM STOSOWANIA USTAWY
- WARTOŚCI CHRONIONE PRAWEM ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
- WAŻENIE KOLIDUJĄCYCH WARTOŚCI
- ALTERNATYWA WOBEC PROGU
- WYSOKOŚĆ PROGU
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.