PROJEKT USTAWY O CERTYFIKACJI WYKONAWCÓW
W dniu 8 kwietnia Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych opracowany przez ministerstwo Rozwoju i Technologii. „Nowe przepisy to nowy standard w procesie zamówień publicznych i kolejny krok w ich profesjonalizacji. Upraszczamy procedury, dając wykonawcom możliwość uzyskania certyfikatu, dzięki któremu udział w przetargach publicznych będzie bardziej przyjazny. Powinno to zachęcić przedsiębiorców do szerszego zaangażowania się w rynek zamówień publicznych. Łatwiejszy dostęp do rynku zamówień publicznych odczują nie tylko przedsiębiorcy, ale również sektor publiczny” – powiedział minister Krzysztof Paszyk. Zmiany mają uprościć proces weryfikowania i potwierdzania sytuacji przedsiębiorców ubiegających się o wykonanie zamówienia publicznego. W praktyce oznacza to zastąpienie szeregu dokumentów (np.: zaświadczenia z Urzędu Skarbowego lub ZUS czy KRK) wymaganych na etapie weryfikacji wykonawców, jednym – certyfikatem. Nowe regulacje ograniczą obowiązki formalne zarówno wykonawców, jak i zamawiających. Wykonawca będzie się mógł ubiegać o dwa rodzaje certyfikatów: (a) potwierdzający brak podstaw do wykluczenia go z postępowania o udzielenie zamówienia, (b) potwierdzający zdolność do należytego wykonania zamówienia publicznego (np. doświadczenie, zasoby techniczne i organizacyjne). Zdobycie certyfikatu nie będzie obowiązkiem. Wykonawca sam zdecyduje, czy i w jakim zakresie w procedurze przetargowej będzie korzystał z certyfikatu, czy też złoży dokumenty w tradycyjnej formule. Certyfikacja będzie wszczynana na wniosek przedsiębiorcy. Certyfikaty będą ważne od roku do trzech lat. O ich okresie ważności również zdecyduje wykonawca. Certyfikaty będą wydawane i aktualizowane przez podmioty certyfikujące, akredytowane przez Polskie Centrum Akredytacji. Będą one prowadziły stały nadzór nad aktualnością wydanego certyfikatu. Wydane certyfikaty zostaną umieszczone w ogólnodostępnej, bezpłatnej Bazie Danych o Certyfikacji Wykonawców Zamówień Publicznych.