Przegląd uchybień karalnych w ramach odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
ZASADA POWSZECHNOŚCI PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Duże znaczenie praktyczne, zwłaszcza w obliczu niesłabnących praktyk lekceważenia ograniczeń ustawowych, ma zasada powszechności reżimu Pzp, któremu podlegają wszelkie zamówienia udzielane na świadczenia niepieniężne niezbędne dla zaspokojenia potrzeb publicznych, bez względu na ich przedmiot.
W świetle art. 17 ust. 1b uod naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest powierzenie zamówienia publicznego wykonawcy, który nie został wybrany w trybie lub procedurze ustawowo określonej. Zastosowany w ustawie trójpodział zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane ułatwia niewątpliwie zróżnicowanie wymagań proceduralnych, jednak przede wszystkim wyznacza realne granice swobody kontraktowej (autonomii) zamawiającego. Każde bowiem odstępstwo od wymagań ustawowych przy zamawianiu jakichkolwiek dostaw, usług lub robót, w ujęciu definicyjnego art. 7 pkt 4,21 lub 28 Pzp, musi mieć oparcie w konkretnym przepisie prawa. Wykluczone są zatem wszelkie uproszczenia liberalizacyjne, domniemania, czy inne ułatwienia interpretacyjne, tym bardziej w zakresie zwolnień i wyłączeń, skoro przepisów wyjątkowych nie wolno interpretować rozszerzająco.
Dotyczy to w szczególności drobnych zamówień publicznych o wartości poniżej 130 tys. zł., w ogóle niepodlegających reżimowi Pzp, których wartość ogólna stale wzrasta. Aktualnie, stosownie do oficjalnego sprawozdania urzędowego sięga 40 mld. zł, a w obrębie zamówień sektorowych dodatkowo 32 mld. zł. co stanowi łącznie ok. 28% wartości całego rynku zamówień publicznych, nie licząc podlegających wyłączeniu zamówień wojskowych. (…)
Poza tym w artykule:
- UDZIELANIE ZAMÓWIENIA WYŁĄCZNIE WYKONAWCY WYBRANEMU ZGODNIE Z PZP
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.