Przegląd uchybień karalnych w ramach odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
Część czwarta
NARUSZENIE ZASADY PRYMATU
PROCEDUR PRZETARGOWYCH
Nadużycie trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki bądź negocjacji bez ogłoszenia łączy się z naruszeniem zasady prymatu procedur przetargowych (art. 17 ust.1ba uod), choć obecnie nie wynika on już wprost z konkretnego przepisu (brak odpowiednika z art. 10 Pzp z 2004 r.), lecz z całokształtu dyspozycji ustawowych.
Zastosowanie procedur negocjacyjno-przetargowych jest ustawowo limitowane, skoro są dopuszczalne tylko w przypadkach wyraźnie określonych w ustawie. Szkodliwość naruszenia dyscypliny polega tu na wyłączeniu lub ograniczeniu konkurencji z potencjalnymi konsekwencjami dla efektywności ekonomiczno-finansowej zamówienia.
Samo nadużycie procedury niekonkurencyjnej uznaje się jednak za naruszenie formalne. Jego kwalifikację prawną ułatwia ustawowy katalog przesłanek (okoliczności) upoważniających do wyjątkowego zastosowania każdej z powyższych procedur. Przedmiotowy zasięg tych okoliczności odzwierciedlony został w dyrektywach europejskich. Kształtował się od dawna pod wpływem doświadczeń krajowych, zwłaszcza wyżej rozwiniętych państw zachodnioeuropejskich. Szczególną zaś powinnością zamawiającego jest wskazanie w protokole postępowania uzasadnienia prawnego i faktycznego jej dopuszczalności, choć nie wydaje się, aby jego brak lub niedostateczny stopień szczegółowości przesądzał a limine o odpowiedzialności. (…)
Poza tym w artykule:
- UDZIELENIE ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI
- NEGOCJACJE BEZ OGŁOSZENIA
- USŁUGI SPOŁECZNE LUB INNE USŁUGI SZCZEGÓLNE
- UMOWA RAMOWA
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.