Sprawa Kolin i co dalej?
W dniu 22 października 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie w trybie prejudycjalnym w sprawie C-652/22 Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret AȘ przeciwko Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (Kolin). Orzeczenie wydane zostało w składzie wielkiej izby (15 sędziów), w tym prezesa i wiceprezesa Trybunału oraz trzech prezesów izb. Przewodniczył prezes Trybunału K. Lenaerts.
Z uwagi na fakt, że orzeczenie to wywołało ogromne poruszenie wśród państw członkowskich, a także akademików i praktyków, poniżej przytaczam ważniejsze tezy tego wyroku i omawiam jego kontekst geopolityczny oraz możliwe praktyczne konsekwencje.
PRZEDMIOT PYTAŃ PREJUDYCJALNYCH
Sprawa zawisła przez TSUE dotyczyła wniosku złożonego przez apelacyjny sąd administracyjny Chorwacji – Visoki upravni sud Republike Hrvatske, który powziął wątpliwość, w jakich okolicznościach instytucje zamawiające mogą, po upływie terminu przewidzianego na składanie ofert, wezwać wykonawców do poprawienia bądź doprecyzowania informacji lub dokumentacji złożonej w postępowaniu o udzielenie zamówienia sektorowego.
Wątpliwość powstała na tle skargi wniesionej do Visoki upravni sud Republike Hrvatske przez tureckiego uczestnika postępowania – spółkę Kolin, która zwróciła się o uchylenie ostatecznej decyzji o udzieleniu zamówienia, podnosząc, że zamawiający nie miał prawa do uwzględnienia dodatkowej informacji złożonej po upływie terminu składania ofert przez wybranego wykonawcę spółkę Strabag A.G., a dotyczącej potwierdzenia doświadczenia wymaganego od wykonawców. (…)
Poza tym w artykule:
- WAŻNIEJSZE TEZY WYROKU
- TŁO GEOPOLITYCZNE WYROKU
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.