Budowanie klauzuli zmiany umowy według metody uproszczonej
Z obserwacji rynku zamówień publicznych wynika, że zamawiający najczęściej budują klauzule waloryzacji wynagrodzenia na podstawie at. 439 Prawa zamówień publicznych według metody uproszczonej.
Metoda uproszczona może być zastosowana zarówno do umów w sprawie zamówień publicznych z wynagrodzeniem kosztorysowanym, jak i wynagrodzeniem ryczałtowym. Gdy zostanie zbudowana w sposób jednoznaczny, precyzyjny i przejrzysty, jest łatwa w stosowaniu i nie wymaga pogłębionej wiedzy ekonomicznej ani technicznej. Może być opracowana jako klauzula automatyczna i nie będzie wymagać zawarcia aneksu o zmianie umowy.
STANOWISKO URZĘDU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Na brak potrzeby zawarcia w przypadku automatycznej klauzuli aneksu do umowy zwrócił uwagę UZP w Komentarzu do Prawa zamówień publicznych:
„O ile zmiana wysokości wynagrodzenia na podstawie klauzuli automatycznej nie będzie wymagała zmiany umowy, lecz jej wykonania zgodnie z treścią postanowienia waloryzacyjnego, o tyle w przypadku braku elementów pozwalających na automatyczne określenie wysokości wynagrodzenia konieczna będzie zmiana umowy i zawarcie aneksu – w konsekwencji złożenia przez strony zgodnych oświadczeń woli. Źródłem zmiany wysokości wynagrodzenia może być zatem sama umowa, ale też aneks sporządzony z uwzględnieniem wytycznych zawartych w umownej klauzuli waloryzacyjnej zawierającej wszystkie elementy opisane w art. 439 ust. 2 Pzp.” (…)
Poza tym w artykule:
- WYKORZYSTANIE WSKAŹNIKA CEN
- DOSTĘPNE WSKAŹNIKI CEN
- PRZYKŁADOWE ZAPISY KLAUZUL WALORYZACYJNYCH
- USTALENIE ZMIANY POZIOMU CENY MATERIAŁÓW LUB KOSZTÓW
- CZĘSTOTLIWOŚĆ ZMIANY WYNAGRODZENIA
- MAKSYMALNA ŁĄCZNA WARTOŚĆ ZMIANY WYNAGRODZENIA
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.