Fundacja jako zamawiający w rozumieniu Prawa zamówień publicznych
W Polsce fundacje, obok stowarzyszeń, stanowią najbardziej powszechną formę prawną działania organizacji pozarządowych. Z uwagi na specyficzne powiązania z państwem, niejednokrotnie powstawać może wątpliwość, czy fundacja zobligowana jest do zorganizowania postępowania przetargowego.
Fundacja nie jest wskazana wprost w Prawie zamówień publicznych jako podmiot zaliczany do kręgu zamawiających. Czy to oznacza, że nigdy i w żadnym przypadku nie będzie zobligowana do stosowania przepisów o zamówieniach publicznych? Oczywiście odpowiedź na to pytanie jest przecząca – w określonych okolicznościach fundacja może uzyskać status zamawiającego w rozumieniu ww. przepisów.
Fundacja – specyfika oraz relacje z podmiotami publicznymi
Fundacja zaliczana jest do sektora organizacji pozarządowych. Pomijając źródła konstytucyjne, z których wywodzi się prawa do zrzeszania się, uszczegółowione o wolność tworzenia i działania fundacji (art. 58 ust. 1 i art. 12 Konstytucji RP), podstawowym aktem prawa fundacyjnego, określającym zasady tworzenia i działania tych instytucji jest ustawa o fundacjach.
W praktyce ich funkcjonowania istotne znaczenie mają natomiast przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Stanowi ona główne źródło regulacji w zakresie realizacji zadań publicznych i określa m.in. zasady współpracy z organami administracji publicznej. Wewnętrzną strukturę, organizację a przede wszystkim cele działalności fundacji reguluje natomiast jej statut. (…)
Poza tym w artykule:
- Zamawiający publiczni
- Podmioty prawa publicznego
- Zaspokajanie potrzeb w interesie powszechnym
- Finansowanie zadań przez państwo
- Nadzór nad organem zarządzającym
- Prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego
- Zamawiający sektorowi
- Zamawiający subsydiowani
- 1 % podatku a obowiązek stosowania Pzp
- Podsumowanie
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.