Bariery w dostępie do zamówień publicznych
Inspiracją do opracowania niniejszego artykułu stał się opublikowany na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych raport z badania dotyczącego niskiej konkurencyjności w zamówieniach publicznych[1]. Niska konkurencyjność to obecnie jeden z największych problemów, z którymi musi się zmierzyć rynek zamówień publicznych. Tendencja spadkowa w tym zakresie jest stała zarówno dla zamówień o wartości poniżej progów unijnych ogłaszanych w Biuletynie Zamówień Publicznych, jak i w przypadku postępowań o wartości powyżej progów UE publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Karol Brózda
W artykule:
- Znaczny rozmiar zamówienia w stosunku do potencjału i wielkości firmy
- Konieczność ustanowienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy
- Problemy z interpretacją przepisów, niejednolitość orzecznictwa, niejasne i skomplikowane przepisy oraz ich częste zmiany
- Obowiązek wniesienia wadium oraz jego zbyt wysoka wartość
- Wymogi formalne przy angażowaniu podwykonawców
- Wymóg zatrudnienia pracowników na podstawie umowy o pracę
- Niejednoznaczność i niejasność kryteriów oceny ofert
- Brak pracowników mogących się zająć przygotowaniem oferty spełniającej wszystkie wymagania
- Wymóg stosowania narzędzi elektronicznych w procedurze udzielania zamówienia
- Zbyt wysokie koszty korzystania ze środków ochrony prawnej
- Trudności w uzupełnieniu lub wyjaśnieniu dokumentów lub oferty
- Problemy z przygotowaniem jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia
- Zapisy dotyczące wykluczenia z udziału w postępowaniu
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.