Bariery w dostępie do zamówień publicznych

24

Inspiracją do opracowania niniejszego artykułu stał się opublikowany na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych raport z badania dotyczącego niskiej konkurencyjności w zamówieniach publicznych[1]. Niska konkurencyjność to obecnie jeden z największych problemów, z którymi musi się zmierzyć rynek zamówień publicznych. Tendencja spadkowa w tym zakresie jest stała zarówno dla zamówień o wartości poniżej progów unijnych ogłaszanych w Biuletynie Zamówień Publicznych, jak i w przypadku postępowań o wartości powyżej progów UE publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

 

Karol Brózda

       

W artykule:

  • Znaczny rozmiar zamówienia w stosunku do potencjału i wielkości firmy
  • Konieczność ustanowienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy
  • Problemy z interpretacją przepisów, niejednolitość orzecznictwa, niejasne i skomplikowane przepisy oraz ich częste zmiany
  • Obowiązek wniesienia wadium oraz jego zbyt wysoka wartość
  • Wymogi formalne przy angażowaniu podwykonawców
  • Wymóg zatrudnienia pracowników na podstawie umowy o pracę
  • Niejednoznaczność i niejasność kryteriów oceny ofert
  • Brak pracowników mogących się zająć przygotowaniem oferty spełniającej wszystkie wymagania
  • Wymóg stosowania narzędzi elektronicznych w procedurze udzielania zamówienia
  • Zbyt wysokie koszty korzystania ze środków ochrony prawnej
  • Trudności w uzupełnieniu lub wyjaśnieniu dokumentów lub oferty
  • Problemy z przygotowaniem jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia
  • Zapisy dotyczące wykluczenia z udziału w postępowaniu

CZYTAJ DALEJ

Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis

.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.