Natychmiastowe wykonanie zamówienia
Zgodnie z art. 67 Prawa zamówień publicznych zamówienie z wolnej ręki jest trybem szczególnym, stosowanym w sytuacjach, gdy zastosowanie innego, konkurencyjnego trybu postępowania, nie jest możliwe.
WYJĄTKOWOŚĆ POSTĘPOWANIA W TRYBIE Z WOLNEJ RĘKI
Prawo zamówień publicznych w art. 10 ust. 1 jako podstawowe tryby udzielania zamówień publicznych wymienia przetarg nieograniczony i przetarg ograniczony. Skorzystanie z możliwości przeprowadzenia postępowania w trybie negocjacji z ogłoszeniem, negocjacji bez ogłoszenia, dialogu konkurencyjnego oraz w trybie z wolnej ręki uzależnione jest od wystąpienia przesłanek określonych w ustawie. Ze względu na to, że zastosowanie tych trybów jest wyjątkiem od ogólnej zasady przesłanki ich zastosowania należy interpretować ściśle, a podmiot, który się na nie powołuje musi być w stanie je udowodnić.
Na aspekt wyjątkowości zastosowania trybu z wolnej ręki zwrócił uwagę Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 6 lipca 2001 r., jak i Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 września 2000 r. Oba sądy wskazały, że przepisy zezwalające na odstąpienie od stosowania trybów podstawowych muszą być zawsze interpretowane ściśle, a lista przesłanek umożliwiających zastosowanie poszczególnych trybów ma charakter zamknięty i wyczerpujący.
Podobnie na temat wyboru procedury negocjacyjnej niekonkurencyjnej wskazał unijny ustawodawca w motywie 50 preambuły dyrektywy 2014/24/UE:
„Procedury negocjacyjne bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu, ze względu na ich szkodliwy wpływ na konkurencję, powinny być stosowane wyłącznie w szczególnie wyjątkowych okolicznościach. Wyjątki te powinny ograniczać się do przypadków, gdy publikacja ogłoszenia nie jest możliwa z racji…
Zapraszamy do prenumeraty magazynu.
Pełna treść artykułu jest dostępna w systemie informacji prawnej Legalis