Dialog techniczny jako instrument wspierania innowacyjności
Dialog techniczny nie jest nowym, dodatkowym trybem udzielenia zamówienia. Jest to narzędzie przewidziane do wykorzystania przez zamawiającego na etapie poprzedzającym proces wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W praktyce chodzić może w szczególności o sytuacje, w których zamawiający nie dysponuje wystarczająco szeroką wiedzą w zakresie nowoczesnych rozwiązań i technologii innowacyjnych dostępnych na rynku, a zamierza udzielić zamówienia, które o takie rozwiązania czy technologie ma się opierać. Przedstawiciele sektora publicznego odpowiedzialni za przeprowadzanie postępowań publicznych najczęściej nie są specjalistami w zakresie wdrażania nowoczesnych technologii, a co więcej – ani ustawodawca, ani, jak można przypuszczać, opinia publiczna nie oczekują, by osoby te takimi specjalistami były. Zatem definiując swoje potrzeby oraz rozeznając rynek, sektor publiczny będzie musiał uprzednio dokonać swoistego badania tego rynku, a w tym celu najczęściej zmuszony będzie do poszukiwania pomocy od zewnętrznych podmiotów.