Uzależnienie klienta od dostawcy produktów przy zamówieniach publicznych w sektorze IT
Uzależnienie klienta od dostawcy produktów, usług czy technologii określane jest jako zjawisko „vendor lock-in”. Dotyczy ono klienta, który nie może skorzystać innego dostawcy/producenta bez ponoszenia znacznych kosztów np. z powodu braku praw autorskich do oprogramowania, wiedzy i doświadczenia dot. utrzymania systemu informatycznego („know-how”) lub rozwiązań technologicznych w zamkniętej i najczęściej opatentowanej architekturze. Na tle Prawa zamówień publicznych zjawisko „vendor lock-in” jest bardzo niebezpiecznie i doprowadza do swoistych nadużyć, najczęściej w postaci udzielania zamówień z wolnej ręki na podstawie art. 67 Pzp. Skalę tego zjawiska możemy zauważyć zwłaszcza na rynku zamówień w IT. W branży informatycznej, zarówno sprzętu jak i oprogramowania, wykonawcy mogą w bardzo prosty sposób doprowadzić do zablokowania zamawiającego, poprzez brak interoperacyjności rozwiązań informatycznych, jak i błędów popełnianych przez organizatorów postępowania przetargowego. Sytuacja ta może wystąpić zarówno w relatywnie prostych postępowaniach dotyczących ogólnie dostępnego sprzętu, jak również skomplikowanych projektów budowy/rozbudowy infrastruktury informatycznej oraz oprogramowania.