PRZETARG NA TUNEL ŁĄCZĄCY WYSPY
PRZETARG NA TUNEL ŁĄCZĄCY WYSPY
GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu, który połączy wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Stało się to możliwe po podpisaniu aneksu do porozumienia z 2007 roku pomiędzy Ministerstwem infrastruktury i Budownictwa, Generalną Dyrekcją dróg Krajowych i Autostrad oraz Prezydentem Świnoujścia. Na jego mocy GDDKiA będzie się zajmowała prowadzeniem tej inwestycji, natomiast jej finansowanie i późniejsze utrzymanie będzie leżało w gestii Miasta Świnoujście (z wykorzystaniem środków UE). Obecnie komunikację centrum Świnoujścia z resztą Polski zapewniają promy kursujące przez cieśninę Świna. Po powstaniu tunelu dotarcie do Świnoujścia będzie zajmować kilka minut. Tunel powinien być gotowy w 2022 roku. Ogłoszony przetarg jest postępowaniem ograniczonym. Kryteriami w są cena w 90 % i czas realizacji w 10 % (od 47 do 50 miesięcy. Stała przeprawa w Świnoujściu, zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową, będzie tunelem drążonym w korytarzu północnym. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.
źródło: www.gddkia.gov.pl