Analiza potrzeb i wymagań
Nowe Prawo zamówień publicznych w art. 83 wprowadziło nieznany poprzedniej ustawie obowiązek zamawiającego, jakim jest dokonanie analizy potrzeb i wymagań, poprzedzającej wszczęcie postępowania o wartości powyżej progów unijnych.
Cel wprowadzenia analizy
Cel wprowadzenia do polskiego porządku prawnego analizy potrzeb i wymagań zamawiającego wyjaśniono w uzasadnieniu projektu nowego Pzp. Jak wynika z informacji znajdujących się na stronie 27 tego dokumentu, zobowiązanie zamawiających do dokonywania analizy potrzeb i wymagań ma służyć następującym celom:
- zwiększeniu efektywności systemu zamówień publicznych;
- lepszemu przygotowaniu procesu udzielania zamówienia publicznego, w tym zwiększeniu roli etapu przygotowania zamówienia;
- powiązaniu udzielanych zamówień publicznych z celami państwa;
- wdrożeniu zasad funkcjonujących na gruncie finansów publicznych, w szczególności w zakresie zapewnienia przez zamawiającego celowego dokonywania wydatków publicznych.
Ustanowienie obowiązku przeprowadzenia przez zamawiającego analizy potrzeb i wymagań ma zatem skutkować tym, że będą oni dokonywać wydatków w sposób bardziej przemyślany, co zagwarantuje efektywniejsze wydatkowanie środków publicznych.
Taka konkluzja płynie z nieprzewidzianej wprost na gruncie poprzedniego Pzp zasady wyrażonej w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 nowej ustawy, dotyczącej udzielania zamówienia w sposób zapewniający najlepszą jakość dostaw, usług oraz robót budowlanych, a także uzyskania najlepszych efektów zamówienia. (…)
Poza tym w artykule:
- Obowiązek sporządzania analizy
- Forma i treść analizy
- Analiza potrzeb i wymagań – nowy instrument?
- Skutki niedokonania analizy
- Podsumowanie
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.