Konsekwencje naruszenia regulacji Prawa budowlanego
WYKRYWANIE SAMOWOLI BUDOWLANEJ
Samowola budowlana jest przejawem naruszenia przepisów prawa administracyjnego materialnego zawartych w prawie budowlanym. Jej likwidacja zatem odbywa się w drodze postępowania administracyjnego. Najczęstszym źródłem informacji o samowolach budowlanych są zgłoszenia osób trzecich. Informacji o nielegalnie posadowionych obiektach budowlanych mogą także dostarczać zdjęcia satelitarne.
Przepis art. 53a Prawa budowlanego jednoznacznie wskazuje, że postępowanie w sprawach z zakresu nielegalnego rozpoczęcia i prowadzenia robót budowlanych prowadzone jest z urzędu. Wynika to z tego, że inna jest sytuacja prawna strony w postępowaniu wszczynanym z urzędu, a inna, jeśli postępowanie prowadzone jest na wniosek. W postępowaniu wszczynanym na wniosek, osoba składająca wniosek ma możliwość jego wycofania, natomiast w postępowaniu wszczynanym z urzędu taka sytuacja nie jest możliwa. Jedynie art. 53a ust. 2 pr. bud. umożliwia właścicielowi lub zarządcy obiektu wystąpić z wnioskiem o wszczęcie uproszczonego postępowania legalizacyjnego, które może być także wszczęte z urzędu na podstawie art. 49f ust. 1 Prawa budowlanego. Jak stwierdził WSA, postępowanie prowadzone z urzędu może wynikać z udzielenia organowi informacji przez podmiot niebędący stroną.
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) przeprowadziła badanie wśród sześciu Wojewódzkich Inspektoratów Nadzoru Budowlanego oraz szesnastu Powiatowych Inspektoratów Nadzoru Budowlanego w sprawie oceny prawidłowości kontroli i skuteczności postępowań egzekucyjnych. Dokument NIK wskazuje na liczne nieprawidłowości jakie występują w organach nadzoru budowlanego. Raport przede wszystkim zarzuca organom nadzorczym bezczynność i nierzetelność. (…)
Poza tym w artykule:
- DYSCYPLINOWANIE WYKONAWCÓW W PROCESIE BUDOWY
- WSTRZYMANIE BUDOWY LUB ROBÓT BUDOWLANYCH
- DOPROWADZENIE DO STANU FAKTYCZNEJ ZGODNOŚCI Z PRAWEM
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.