„Nowe podejście” do zamówień publicznych

26

SZKOŁA DORADCY
Rok szkoleniowy 2011/2012

Program jest możliwy do realizacji w formie: 

  • rozszerzonej (16 godz.) – zalecana, 
  • skróconej (6 godz. wykładowych oraz 1 godz. warsztaty).

Szkolenie przeznaczone jest dla osób pracujących w instytucjach zamawiających oraz u potencjalnych wykonawców zamówienia.

1.Co oznacza i na czym polega „nowe podejście” do zamówień publicznych

  • powrót do „źródeł”,
  • zamówienia publiczne przyjazne małym i średnim przedsiębiorcom,
  • zamówienia publiczne przyjazne innowacjom,
  • zielone zamówienia publiczne,
  • elektronizacja zamówień publicznych,
  • społeczne aspekty w zamówienia publicznych.

 

2. System zamówień publicznych

  • Prawo zamówień publicznych i akty wykonawcze, 
  • charakterystyka nowelizacji przeprowadzonych w ostatnim okresie ze szczególnym uwzględnieniem zmian, istotnych w kontekście „nowego podejścia”, 
  • rynek zamówień publicznych,
  • zamawiający i wykonawcy, ze szczególnym uwzględnieniem sektora MSP,
      • bariery w dostępie małych i średnich przedsiębiorstw do zamówień publicznych i sposoby ich przezwyciężenia,
      • działania na rzecz zwiększenia udziału małych i średnich przedsiębiorstw w rynku zamówień publicznych, 
      • dobre praktyki na rynku zamówień publicznych małych i średnich przedsiębiorstw,
  • instytucje.

 

3. Opis przedmiotu zamówienia

  • przepisy dotyczące opisu przedmiotu zamówienia,
  • opis przedmiotu zamówienia na roboty budowlane,
  • zakaz utrudniania konkurencji,
  • sposób postępowania przy sporządzaniu opisu przedmiotu zamówienia,
  • problem podziału zamówienia na części,
  • oferty równoważne,
  • stosowanie norm przy opisie przedmiotu zamówienia,
  • opis przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie wymagań funkcjonalnych.
  • kod CPV,
  • najczęściej popełniane błędy w opisie przedmiotu zamówienia,
  • wskazania praktyczne.

 

4. Warunki udziału w postępowaniu

  • przepisy dotyczące warunków udziału w postępowaniu,
  • zasady dotyczące formułowania warunków,
  • opis warunków udziału w postępowaniu,
  • zakaz dyskryminacji oraz utrudniania konkurencji,
  • wezwanie do uzupełnienia pełnomocnictw, dokumentów lub oświadczeń.
  • termin na uzupełnienie pełnomocnictw, dokumentów lub oświadczeń,
  • konsekwencje nie uzupełnienia lub błędnego uzupełnienia pełnomocnictw, dokumentów lub oświadczeń.

 

5. Dokumentowanie spełniania warunków udziału w postępowaniu

  • społeczne aspekty w zamówienia publicznych,
  • przykłady warunków udziału w postępowaniu niezgodnych z przepisami Pzp 
      • warunki zbyt wygórowane, 
      • warunki zbyt małe w stosunku do przedmiotu zamówienia,
  • uzupełnianie dokumentów,
  • dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu,
  • referencje,
  • dokumentowanie spełniania warunków przez konsorcjum,
  • dokumentowanie spełniania warunku w przypadku wykorzystywania zasobów osób trzecich.

 

6. Kryteria oceny ofert

  • regulacje prawne,
      • przepisy, 
      • orzecznictwo,
  • sposób postępowania przy ustalaniu kryteriów,
      • analiza potrzeb zamawiającego oraz specyfiki przedmiotu zamówienia
      • różnicowanie kryteriów,
  • wzajemne relacje pomiędzy kryteriami oceny ofert,
      • waga poszczególnych kryteriów oceny ofert
      • „cena kryteriów”,
  • dostosowanie kryteriów do przedmiotu zamówienia w kontekście nowego podejścia do zamówień publicznych,
  • kryteria mierzalne i opisowe – zasady tworzenia,
  • metodologia opisu kryteriów oceny ofert, 
      • zasady opisu kryteriów oceny ofert
      • „mierzalność” kryteriów,
      • wyeliminowanie uznaniowości w ocenie ofert,
  • kryterium jakości i funkcjonalności,
  • kryterium „najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko”,
  • problem dominacji kryterium cenowego i związane z tym zagrożenia,
      • błędy w metodologii doboru kryteriów,
      • zaniechania legislacyjne ustawodawcy,
      • „zła” a „dobra” praktyka przygotowywania systemów oceny ofert,
  • kryteria a warunki udziału w postępowaniu,
      • różnice i podobieństwa systemów oceny kryteriów oceny ofert i warunków udziału w postępowaniu,

 

7. Negocjacyjne tryby udzielania zamówień publicznych

  • specyfika trybów negocjacyjnych oraz przesłanki ich stosowania, 
      • stanowisko UZP w zakresie stosowania przesłanek wyboru trybów negocjacyjnych,
      • orzecznictwo KIO, NSA i SN w zakresie stosowania przesłanek wyboru trybów negocjacyjnych,
  • negocjacje z ogłoszeniem,
  • negocjacje bez ogłoszenia,
  • zamówienie z wolnej ręki,
  • zasady prowadzenia negocjacji,
      • przygotowanie planu negocjacji,
      • spotkania negocjacyjne,
      • Techniki negocjowania.

 

8. Udział w rynku zamówień publicznych wykonawców z sektora MSP

  • konsorcja,
      • zasady tworzenia konsorcjum
      • ryzyka i zagrożenia udziału w konsorcjach,
      • umowa konsorcjum,
  • podwykonawstwo,
      • udział podwykonawców a zapisy SIWZ,
      • otwarcie rynku podwykonawców realizacją zasady konkurencyjności, 
  • korzystanie z zasobów osób trzecich,
      • nowe regulacje w zakresie udziału w postępowaniu podmiotów trzecich, 
  • podział zamówienia na części i składanie ofert częściowych,
      • decyzja zamawiającego w zakresie podziału zamówienia,
      • zamówienia wielopozycyjne a ograniczanie konkurencji,

 

9. Korzystanie z instrumentów elektronicznych

  • zasady i tryb publikacji ogłoszeń o zamówieniach publicznych,
      • publikacja ogłoszenia,
      • treść ogłoszenia,
  • sposoby komunikowania się zamawiających i wykonawców,
      • zasady i środki komunikacji,
  • aukcja elektroniczna,
      • przesłanki prawne i faktyczne stosowania aukcji elektronicznej,
      • zasady i sposoby prowadzenia aukcji elektronicznej,
  • licytacja elektroniczna,
      • przesłanki oraz zasady i sposób prowadzenia licytacji elektronicznej,

 

10. Środki ochrony prawnej

  • przepisy ogólne dotyczące środków ochrony prawnej w Prawie zamówień publicznych,
      • podmioty uprawnione do wnoszenia środków ochrony prawnej,
  • Krajowa Izba Odwoławcza,
      • organy,
      • skład,
      • członkostwo,
      • obowiązki członków,
      • odwołanie członków,
      • odpowiedzialność dyscyplinarna członków Izby,
  • odwołanie,
      • wniesienie odwołania, jego zakres,
      • informowanie o naruszeniu prawa,
      • terminy na wniesienie odwołania,
      • uchylenie zakazu zawarcia umowy,
      • przebieg rozprawy KIO (Regulamin postępowania przy rozpoznawaniu odwołań),
      • rodzaje rozstrzygnięć KIO,
  • skarga do sądu,
      • prawo do wniesienia skargi,
      • zasady wnoszenia skargi,
      • odrzucenie skargi,
      • rodzaje rozstrzygnięć sądów okręgowych w sprawach dotyczących Prawa zamówień publicznych,
      • skarga na orzeczenie KIO do sądu okręgowego,
  • skarga kasacyjna,
  • orzecznictwo, 
      • KIO, 
      • sądy okręgowe,
      • Sąd Najwyższy,
  • Środki ochrony prawnej w kontekście rozwiązań w wybranych krajach europejskich,