RYNEK ZAMÓWIEŃ INFORMATYCZNYCH – Mazowsze wiedzie prym w branży IT Napisała Martyna Anna Śpiewak
W okresie od sierpnia do października 2011 roku najwięcej przetargów m.in. na dostawę sprzętu, części komputerowych, Internetu, a także montaż sieci komputerowych i oprogramowania rozstrzygnięto na Mazowszu, w Małopolsce i na Śląsku.
Zdecydowanym liderem przetargów w branży IT jest obecnie województwo mazowieckie, w którym w okresie ostatnich trzech miesięcy przeprowadzono aż 1.003 przetargi, co stanowi prawie 30% wszystkich rozstrzygniętych postępowań. Na kolejnych pozycjach w rankingu uplasowały się województwa: małopolskie – 341 przetargów (10%) i śląskie – 300 przetargów (9%). Najsłabiej w tym zestawieniu wypadają województwa: opolskie – 56 przetargów, podlaskie – 55 oraz lubuskie – zaledwie 39 przetargów.
Mazowsze dominuje także pod względem wartości udzielonych zamówień. Kwota 956 299 027 zł, którą od sierpnia do października tego roku na rozwiązania IT przeznaczyło województwo mazowieckie jest zdecydowanie wyższa od kolejnych w tym rankingu województw: wielkopolskiego – 168 341 106 zł i kujawsko-pomorskiego – 64 204 646 zł. Na szarym końcu uplasowało się województwo opolskie, w którym wartość rozstrzygniętych przetargów wyniosła zaledwie 6 662 803 zł.
Najwyższą średnią wartość uzyskały postępowania przetargowe również w województwie mazowieckim. Przeciętna wartość udzielanego w ich wyniku zamówienia wyniosła 953 439 zł. Wysokie przeciętne wartości, podobnie jak w mazowieckim, miały zamówienia udzielane w województwach: wielkopolskim – 801 624 zł oraz kujawsko-pomorskim – 501 599 zł.
W omawianym okresie zdecydowanie najwięcej rozstrzygniętych przetargów ogłoszono we wrześniu, aż 1265 (38% ogółu). W pozostałych miesiącach ilość rozstrzygniętych postępowań była zbliżona i prezentowała się następująco: październik – 1177 (35%), sierpień – 930 (27%).
Przedstawione dane pochodzą z raportu opartego na szczegółowych analizach wyników przetargów publikowanych w Biuletynie Zamówień Publicznych i Biuletynie Unijnych Zamówień Publicznych przygotowanego przez Instytut Inwestycyjno-Przetargowy Pressinfo.pl wraz z Grupą Marketingową TAI.