Szacowanie wartości robót budowlanych w okresie gwałtownych zmian siły nabywczej pieniądza
Zgodnie z art. 28 Prawa zamówień publicznych podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością.
STANOWISKO URZĘDU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
W wydanym przez UZP komentarzu do Prawa zamówień publicznych w odniesieniu do art. 28 stwierdzono, że ustalanie wartości zamówienia „spełnia przede wszystkim funkcję proceduralną i weryfikacyjną dla przygotowywanego postępowania. Najistotniejsza dla przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest funkcja proceduralna. Ustalona wartość zamówienia, będąca wynikiem oszacowania, określa zakres obowiązków proceduralnych po stronie zamawiającego i przesądza o zastosowaniu właściwej procedury udzielenia zamówienia”.
Dalej czytamy, że „funkcja weryfikacyjna wartości zamówienia publicznego służy zapoznaniu się zamawiającego z realną wyceną przygotowywanego zamówienia publicznego. Skutkiem weryfikacji może być kontynuacja czynności, tj. wszczęcie przedmiotowego postępowania. Ustalenie wartości zamówienia może także skutkować rezygnacją z wszczęcia postępowania, jeżeli np. wartość zamówienia przekroczy założenia zamawiającego co do wyceny przedmiotu zakupu, a zamawiający nie ma możliwości zwiększenia wydatków. (…) Miarą należytej staranności jest jej rzetelność prowadząca do ustalenia wartości zamówienia w kwocie możliwie najbliżej cenie rynkowej tego zamówienia” (podkreślenie autora). (…)
Poza tym w artykule:
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII
- PRAKTYKA DZIAŁANIA ZAMAWIAJĄCYCH
- ZA MAŁA KWOTA PRZEZNACZONA NA REALIZACJĘ ZAMÓWIENIA
- WŁAŚCIWE OKREŚLENIE W UMOWIE SPOSOBU WALORYZACJI CENY OFERTOWEJ
- PROPOZYCJE DOTYCZĄCE WALORYZACJI CENY OFERTOWEJ
- PODSUMOWANIE
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.