Unieważnienie postępowania na podstawie art. 255 pkt. 5 w związku ze zmianą przepisów prawa
Celem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest wybór najkorzystniejszej oferty i zawarcie umowy, które to postępowanie kończy. Unieważnienie postępowania jest wyjątkiem (art. 254 Pzp).
W dyrektywach unijnych (2014/24/UE i 2014/25/UE) brak jest uregulowania instytucji unieważnienia postępowania, co oznacza pozostawienie ustawodawcy krajowemu swobody w jej kształtowaniu.
Obligatoryjne przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia reguluje art. 255, a motywy ustawodawcy i przesłanki unieważnienia można najlepiej poznać i zrozumieć na przykładzie zaczerpniętym z praktyki. Artykuł opisuje sytuację, w której zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 255 pkt. 5, powołując się na zmianę przepisów prawa w toku prowadzenia postępowania.
HISTORIA PRAWDZIWA
Zamawiający sektorowy prowadził, w trybie przetargu nieograniczonego, postępowanie o wartości szacunkowej zamówienia przekraczającej progi unijne na przebudowę systemu ciepłowniczego miasta. Zamówienie podzielone zostało na 6 części, a w terminie składania ofert wpłynęło 16 ofert. Przed otwarciem ofert zamawiający poinformował wykonawców o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia w każdej z jego części, które to kwoty były dużo większe niż ceny ofert złożonych na poszczególne części.
Po ocenie merytorycznej ofert zamawiający wezwał wykonawców, których oferty były najkorzystniejsze w danej części zamówienia, do złożenia podmiotowych środków dowodowych. Wszyscy wykonawcy złożyli wymagane dokumenty i na tym etapie postępowania oczekiwano na wybór oferty, a następnie na zawarcie umowy. (…)
Poza tym w artykule:
- ARTYKUŁ 255 PKT 5
- ZARZUTY PRZEDSTAWIONE W ODWOŁANIU
- STANOWISKO KRAJOWEJ IZBY ODWOŁAWCZEJ
- PODSUMOWANIE
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.