Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia przez KIO

89

Opracowanie omawia rozwiązania, które Zespołom Arbitrów oraz Krajowej Izbie Odwoławczej zezwalały na badanie z urzędu przesłanek nieważności postępowania o udzielenie zamówienia oraz okoliczności, w jakich te organy orzekały unieważnienie postępowania. Przedmiotem analizy jest również nowelizacja z 24 października 2008 r. (Dz. U. nr 171 poz. 1058) i jej skutki dla zakresu oceny czynności i zaniechań zamawiającego oraz dla sentencji orzeczenia wydawanego przez Izbę oraz ocena, w jakich stanach faktycznych Izba obecnie nakazuje zamawiającym unieważnienie postępowania. Jest także próbą udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy obecne rozwiązanie jest wystarczające i czy chroni interes publiczny przed utratą środków unijnych w sytuacji, gdy granice zarzutów uniemożliwiają Izbie badanie okoliczności skutkujących unieważnieniem postępowania.

Pierwsze rozwiązania dotyczące możliwości orzekania o zakończeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (dalej zwanego postępowaniem) w wyniku orzeczenia organu odwoławczego zawierała już ustawa z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych . Akt ten w art. 90 ust. 3 pkt 2 zezwalał Zespołom Arbitrów przy uwzględnieniu odwołania przerwać postępowanie w sprawie zamówienia publicznego. Dla przypomnienia warto wskazać, że w tym czasie składy orzekające były wyznaczane z listy arbitrów prowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (dalej Prezes UZP), przez strony postępowania odwoławczego oraz Prezesa UZP.

Przeprowadzona analiza orzeczeń Zespołu Arbitrów nie wykazała istnienia orzeczenia, którym Zespół Arbitrów nakazałby przerwanie postępowania, a 9 listopada 1997 r. nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych zmieniła zakres rozstrzygnięć Zespołów Arbitrów wskazując, że Zespół Arbitrów uwzględniając odwołanie może nakazać dokonanie lub powtórzenie czynności zamawiającego albo ją unieważnić, z wyjątkiem podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego (art. 90 ust. 3), czyli z tego przepisu wynikało wprost, że Zespoły Arbitrów mogły unieważniać czynności zamawiającego, w tym wszystkie…

Agnieszka Trojanowska