Uwagi ekonomisty raz jeszcze
Postrzeganie systemu zamówień publicznych z ekonomicznego punktu widzenia opiera się na jednym istotnym założeniu. Stanowi ono, iż system ten konstytuowany jest przez zbiór zasad, reguł oraz instytucji składających się na formalne scenariusze walki konkurencyjnej, dopuszczone do stosowania na rynku zamówień publicznych.
WPROWADZENIE
Formalizacja scenariuszy walki konkurencyjnej stosowana powszechnie we współczesnych krajach o gospodarce rynkowej jest konieczna, bowiem zamówienia publiczne finansowane są, co do zasady, ze środków publicznych. Gestorzy tych środków, czyli zamawiający działający w sektorze publicznym, nie są w równym stopniu co zamawiający sektora prywatnego, zainteresowani w możliwie najkorzystniejszym ich wykorzystaniu.
Tak więc system zamówień publicznych, postrzegany w sposób opisany powyżej, powinien umożliwiać zarówno względną obiektywizację cen na rynku zamówień publicznych, jak również mieć wyraźne oddziaływanie antydefrandancyjne.
Całościowe analizy problemowe systemu zamówień publicznych wydają się być w obecnym okresie szczególnie pożądane, bowiem rok 2022 był zaledwie drugim rokiem funkcjonowania aktualnie obowiązującej, obszernej ustawy Prawo zamówień publicznych. Ponadto, Prezes UZP we wstępie do Sprawozdania przypomniał, iż w drugiej połowie bieżącego roku rozpoczęty zostanie przegląd obecnego Prawa zamówień publicznych. W przeglądzie tym rezultaty problemowych analiz systemu, których przykład prezentujemy poniżej, powinny zostać twórczo wykorzystane. (…)
Poza tym w artykule:
- OBJĘTOŚĆ I STRUKTURA SPRAWOZDANIA
- UDZIAŁ SEKTORA MŚP W RYNKU ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
- REKOMENDACJE I WNIOSKI SFORMUŁOWANE W SPRAWOZDANIU
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.