Wyłudzenie dotacji lub zamówienia publicznego finansowanych ze środków europejskich
Część piąta
CHARAKTERYSTYKA PRZESTĘPSTWA WYŁUDZENIA ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO
Zbieg przestępstw i zbieg przepisów
Możliwy jest kumulatywny zbieg przepisu art. 297 § 1 Kk i przepisu art. 286 § 1 Kk.
W szczególności zbieg ten można zaobserwować w przypadku, gdy sprawca przestępstwa, w celu wyłudzenia zamówienia publicznego nie tylko przedkłada dokumenty sfałszowane lub nierzetelne, ale także stosuje inne formy oddziaływania, które mają na celu wprowadzenie w błąd podmiotu przyznającego zamówienie publiczne i w konsekwencji doprowadzi to do uzyskania zamówienia, co z punktu widzenia zamawiającego stanowi niekorzystne rozporządzenie mieniem. Sprawca działając w ten sposób realizuje znamiona przestępstw określonych w art. 297 § 1 Kk i 286 § 1 Kk. Między przepisami zachodzi bowiem rzeczywisty zbieg przepisów.
Kolejnym przykładem zbiegu przepisów art. 297 § 1 Kk oraz 286 § 1 Kk stanowi sytuacja, w której sprawca przedłożył sfałszowane dokumenty w celu wyłudzenia zamówienia publicznego (wypełnił znamiona czynu z art. 297 § 1 kk), co w konsekwencji doprowadziło do zawarcia przez niego umowy w sprawie zamówienia publicznego. Takie zawarcie umowy liczne z punktu widzenia zamawiającego stanowi już niekorzystne rozporządzenie mieniem. Oznacza to, że doszło do wyłudzenia zamówienia publicznego, czyli zachodzi przestępstwo z art. 286 § 1 Kk. Między przepisami zachodzi zbieg kumulatywny art. 297 § 1 Kk i 286 § 1 Kk w zw. z art. 11 § 2 Kk. (…)
Poza tym w artykule:
- Kontrola i inne sposoby ujawnienia przestępstwa wyłudzenia zamówienia publicznego
- Zakończenie
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.