Zrównoważone zamówienia publiczne w wymiarze unijnym
Zamówienia publiczne stanowią nie tylko instrument wspierania określonych polityk unijnych (takich jak zielona i społeczna gospodarka), ale również znaczący procent produktu krajowego brutto państw członkowskich Unii Europejskiej. Każdego roku w UE ponad 250 000 podmiotów publicznych wydaje około 2 bln EUR (około 13,6 % PKB) na zakup usług, robót budowlanych i dostaw.
Czy można wydawać tak znaczące kwoty wspierając zieloną transformację, innowacyjność, redukując społeczne wykluczenie? Czy państwa członkowskie powinny, na podstawie przepisów krajowych, obligować instytucje zamawiające do stosowania określonych wymagań w specyfikacjach warunków zamówienia, celem wspierania polityk środowiskowych i społecznych?
W ostatnim czasie dokonywany jest przegląd obecnie funkcjonujących w Polsce przepisów, dotyczących zamówień publicznych (zapoczątkowany w dniach 11-12 września br. przez Urząd Zamówień Publicznych), co może skłonić do dyskusji, czy nie warto skorzystać z doświadczeń innych państw członkowskich i znaleźć remedium na niezwykle rzadkie stosowanie kryteriów oraz klauzul środowiskowych i społecznych w krajowych zamówieniach. (…)
Poza tym w artykule:
- JAK ZDEFINIOWAĆ ZRÓWNOWAŻONE ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
- PRZYKŁADOWE PRZEPISY WSPIERAJĄCE ZRÓWNOWAŻONE ZAMÓWIENIA W PAŃSTWACH CZŁONKOWSKICH UE
- WAŻNE WYROKI TRYBUNAŁU SPRAWIEDLIWOŚCI UNII EUROPEJSKIEJ
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.