COVID-19 jako podstawa unieważnienia postępowania
Doczekaliśmy pierwszego wyroku Krajowej Izby Odwoławczej (dalej: „KIO”, „Izba”), w którym Izba odpowiedziała na pytanie, czy epidemia COVID-19 uzasadnia unieważnienie postępowania. Zdaniem Izby jest to dopuszczalne na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: „PZP”). Taka konstatacja nie powinna budzić zaskoczenia, niemniej wyrok z dnia 23 czerwca 2020 r. w sprawie KIO 892/2020 wart jest uwagi – przede wszystkim dlatego, że w niepewności powodowanej przez epidemię COVID-19 możemy żyć jeszcze długo. W tym czasie wiele postępowań będzie prowadzonych: zarówno kontynuowanych, jak i wszczynanych. W wielu z nich może zaistnieć realna potrzeba unieważnienia postępowania z uwagi na COVID-19, ale w niektórych koronawirus może być jedynie wygodną wymówką dla zamawiającego do unieważnienia postępowania, niespełniającą warunków zastosowania art. 93 ust. 1 pkt 6 PZP.
Wyrok daje dobrą okazję na krótkie résumé tego, kiedy można unieważnić postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 PZP i jak powinno zostać przygotowane uzasadnienie dla tej czynności. (…)
Piotr Nepelski
Poza tym w artykule:
- Okoliczności unieważnienia postępowania
- Przesłanki unieważnienia postępowania
- Rozstrzygnięcie KIO co do interesu publicznego
- Wnioski z wyroku dla praktyki
- Podsumowanie
CZYTAJ DALEJ
.
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |