Umowa koncesji w systemie zamówień publicznych
Część pierwsza
System zamówień publicznych to nie tylko transakcje przeprowadzane według Prawa zamówień publicznych. Zaspokajanie potrzeb publicznych możliwe jest również w formule szeroko rozumianego partnerstwa publiczno – prywatnego, w tym z wykorzystaniem ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi. Warto zatem, choćby w zarysie, zapoznać się z regulacjami europejskimi dotyczącymi koncesji oraz zidentyfikować umiejscowienie krajowych przepisów koncesyjnych w całym systemie i ich relację do Pzp oraz PPP.
W tej części artykułu omówiona zostanie problematyka stosowania poszczególnych ustaw dla potrzeb realizacji zadań publicznych, a w kolejnej scharakteryzowana zostanie aktualna ustawa koncesyjna, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów regulujących umowę koncesji.
KONCESJA – RYS HISTORYCZNY
Na gruncie europejskim koncesja była początkowo powiązana z zasadami prawa traktatowego regulującymi problematykę zamówień publicznych. Koncesja budowlana, jako szczególny rodzaj zamówienia publicznego, została unormowana dopiero w dyrektywie Rady 93/37/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. dotyczącej koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane. W analogiczny sposób została uregulowana również w rodzimym Prawie zamówień publicznych – w ustawie z 2004 r.
Regulacje te miały jednak charakter ograniczony. Pewnym uzupełnieniem obowiązujących na tamtą chwilę przepisów miała być ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym, która okazała się jednak rozwiązaniem całkowicie nietrafionym i w praktyce nie spotkała się praktycznie z żadnym zainteresowaniem. (…)
Poza tym w artykule:
- DYREKTYWA KONCESYJNA
- NOWA USTAWA KONCESYJNA
- USTAWA KONCESYJNA A PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
- USTAWA KONCESYJNA A USTAWA PPP
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.