Podstawowe zasady regulaminu udzielania zamówień podprogowych i zamówień wyłączonych z Pzp
Część pierwsza
WPROWADZENIE
Zgodnie z art. 2 ust. 1 Prawa zamówień publicznych, ustawę tę stosuje się do udzielania zamówień klasycznych, których wartość jest równa lub przekracza kwotę 130.000 złotych, a w przypadku zamówień sektorowych, których wartość jest równa lub przekracza progi unijne. W przypadku zamówień sektorowych są to niebagatelne kwoty, gdyż na dzień opracowania artykułu wynoszą one 1.919.502 zł (431.000 euro) dla dostaw i usług, 23.969.275 zł (5.382.000 euro) dla robót budowlanych i 4.453.600 zł (1.000.000 euro) dla usług społecznych i innych szczególnych usług.
Dodatkowo Pzp wprowadza szereg wyłączeń stosowania przepisów ustawy (art. 9 – 12, art. 363-366), z których na uwagę zasługuje przepis wyłączający ustawę w przypadku dostaw energii oraz paliw do wytwarzania energii, niezależnie od wartości dokonywanego zakupu.
To, że wartość dokonywanych zamówień nie przekracza kwoty 130.000 złotych lub progu unijnego i zamawiający – odpowiednio klasyczny lub sektorowy – nie ma obowiązku stosowania przepisów Pzp nie oznacza pełnej dowolności w udzielaniu tych zamówień (nazwijmy je – niezależnie od rodzaju zamawiającego i podstawy wyłączenia z Pzp – „zamówieniami podprogowymi”).
W takich zamówieniach zamawiający jest zobowiązany do przestrzegania szeregu zasad i przepisów prawa, a samo zamówienie jest z reguły udzielane na podstawie postanowień wewnętrznych regulaminów. (…)
Poza tym w artykule:
- PODSTAWA PRAWNA OPRACOWANIA REGULAMINU
- ZASADY UWZGLĘDNIANE W REGULAMINIE
- SZACOWANIE WARTOŚCI ZAMÓWIENIA
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.