Podwykonawstwo w zamówieniach w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa
REGULACJE UNIJNE
Zamówienia w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa na poziomie Unii Europejskiej reguluje dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającej dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE (dalej: dyrektywa obronna).
Przyjęcie dyrektywy obronnej stało się konieczne z uwagi na podnoszone przez państwa członkowskie Unii Europejskiej (UE) wątpliwości odnośnie do obowiązku stosowania otwartych procedur konkurencyjnych w przypadku udzielania zamówień w dziedzinie obronności lub bezpieczeństwa. Państwa członkowskie UE wskazywały, że w obowiązujących dyrektywach w sprawach zamówień publicznych i w sprawach zamówień sektorowych brak jest regulacji dostosowanych do udzielania tak specyficznych zamówień.
Skutkiem braku szczególnych regulacji, które miałyby umożliwiać dokonywanie zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, było masowe korzystanie przez państwa członkowskie z odstępstwa od reguł rynku wewnętrznego na podstawie postanowień art. 296 TWE (obecnie art. 346 TFUE), a także art. 14 dyrektywy 2004/18/WE. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: Trybunał Sprawiedliwości lub Trybunał) w większości przypadków uznawał takie odstępstwa za nieuprawnione.
Celem usunięcia powyższych wątpliwości oraz dostosowania procedur udzielania zamówień do potrzeb rynku obronnego i bezpieczeństwa opracowano regulację mającą w założeniu umożliwić budowę wewnętrznego rynku zamówień obronnych i w dziedzinie bezpieczeństwa opartego na zasadach konkurencji. (…)
Poza tym w artykule:
- TRANSPOZYCJA PRZEPISÓW DYREKTYWY OBRONNEJ W ZAKRESIE PODWYKONAWSTWA W PRAWIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.