Przetargi na telefonię mobilną

39

Od lat stałym elementem polskiego rynku zamówień publicznych są postępowania na zakup usług telefonii mobilnej. Czy na pewno wiemy, jak przygotować się do takich postępowań? Praktyka realizowanych zamówień na zakup usług telefonii komórkowej wskazuje, że nie. Mógłby ktoś powiedzieć, że lata doświadczeń wielu zamawiających przy kolejnych postępowaniach o zakup tych usług powinny wprost przekładać się na wybór optymalnych rozwiązań. Szczególnie, że są one już powszechnie dostępne, (czego nie zmienia fakt ograniczonej podmiotowo konkurencji) i podlegają szeroko zakreślanej standaryzacji. Jednakże, jak wskazuje praktyka, przebrnięcie przez procedurę zakupu tych usług, choćby ograniczona była tylko do podpisania umowy, wciąż jest dla bardzo wielu zamawiających ogromnym problemem. I nie chodzi tu nawet o wdrożenie elementów stricte proceduralnych opisanych w Pzp, ale raczej o wybór najlepszych dla zamawiających rozwiązań technologicznych, a następnie umiejętnego opisania ich w dokumentacji przetargowej czy w umowie.