Ramy Polityki zakupowej państwa

19

W  czerwcu 2018 roku rozpoczęły się konsultacje dwóch dokumentów: koncepcji nowego Prawa zamówień publicznych oraz koncepcji Polityki zakupowej państwa. Stało się to jednocześnie, ponieważ już wtedy panowało powszechne przekonanie,  że reforma systemu zamówień publicznych wymaga działań w dwóch obszarach.

 

DWA FILARY REFORMY

Pierwszym filarem reformy systemu zamówień publicznych jest obszar ustanowionego prawa. Przyjęcie pomysłu reformy ustawy regulującej system i jej założeń potwierdzało potrzebę tego przedsięwzięcia. Jak już to wielokrotnie podkreślano, poprzednia, wielokrotnie zmieniana ustawa nie była wystarczająco nowoczesnym aktem prawnym. Nie mogła być podstawą radzenia sobie z problemami, które występowały na rynku (niska konkurencyjność, formalizm).

Nie była też przygotowana w pełni na mierzenie się z wyzwaniami, które przed systemem się stawia – związanymi z wykorzystaniem publicznych pieniędzy do efektywnej (w wielu aspektach) realizacji publicznych zadań.

Ustawa i jej zapisy mogą jednak tylko zapoczątkować pewną zmianę. Nowe Prawo zamówień publicznych zawiera w sobie zestaw procedur i narzędzi, które pozwalają na to, aby poza zapewnieniem uczciwej konkurencji w wyborze wykonawców dołożyć coś więcej. Na każdym etapie postępowania i procesu zakupowego ustawa zawiera rozwiązania, które umożliwiają wykorzystanie aspektów społecznych, innowacyjnych, zielonych. Poprzez dialog z wykonawcami, otwarcie się na ich interesy i możliwości, osiągalne jest również wspieranie polityki gospodarczej państwa.

Jednakże, aby te narzędzie mogły być wykorzystane, potrzebna jest druga część reformy. Taka, która pomoże zamawiającym w podjęciu decyzji, jak i kiedy odpowiednio wykorzystać te narzędzia. (…)

 

Poza tym w artykule:

  • CELE I ZAŁOŻENIA
  • ADRESACI
  • KONSTRUKCJA DOKUMENTU
  • FINANSOWANIE

CZYTAJ DALEJ

Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis

.