Według pisma „Computerworld” wartość polskiego rynku teleinformatycznego w roku 2013 wyniosła 43,3 mld zł i była wyższa o ponad 4 proc. od wartości tego rynku w roku poprzednim. Ponad dwie trzecie przychodów generowane jest przez segment biznesowy. Zdaniem wielu ekspertów, wzrost wartości polskiego rynku teleinformatycznego w ostatnich latach jest najszybszy w Europie.
Z prowadzonych badań rynku oraz analiz statystycznych wynika, iż w roku ubiegłym największy wzrost osiągnął segment oprogramowania biznesowego, a także sprzętu komputerowego (po około 6 proc.). Z analizy rynku zamówień publicznych na narzędzia informatyczne, przeprowadzonej przez Fundację Wolnego i Otwartego Oprogramowania wynika, iż w pierwszym półroczu 2013 roku, podobnie jak pół roku wcześniej, zamawiający w zdecydowanej większości postępowań stosowali tryby konkurencyjne, przede wszystkim przetarg nieograniczony.
Zakupy dotyczyły: oprogramowania standardowego (tj. programów popularnych, mających szerokie zastosowanie), oprogramowania dedykowanego (tj. systemów informatycznych, zaawansowanych platform internetowych itp.); usług IT (tj. serwisu gwarancyjnego, szkolenia pracowników itp.); licencji na oprogramowanie (tj. przedłużenia licencji bądź aktualizacji programów); sprzętu IT (tj. serwerów,
sprzętu komputerowego itp.).
W aż 65 proc. zbadanych przypadków cena była jedynym kryterium, jakie stosowali zamawiający przy wyborze oferty. Poza nią kierowali się również: funkcjonalnością (w 11 proc. przypadków), gwarancją (w 7 proc. przypadków), jakością (w 6 proc. przypadków), czasem wykonania (w 1 proc. przypadków) oraz innymi kryteriami (w 16 proc. przypadków).
Przy opisie przedmiotu zamówienia w 57 proc. z badanych przetargów zamawiający posłużył się znakami towarowymi. Zdecydowanie najczęściej używane z nazwy były produkty firmy Microsoft (w aż 27 przypadkach).
Opr. na podst. materiałów
redakcji ekonomicznej PAP
oraz Fundacji Wolnego
i Otwartego Oprogramowania