Wybór najkorzystniejszej oferty z perspektywy orzecznictwa
Wprowadzenie
Analiza obowiązujących przepisów Prawa zamówień publicznych dotyczących czynności wyboru najkorzystniejszej oferty prowadzi do przekonania, że dla prawidłowego wyboru najkorzystniejszej oferty w ujęciu modelowym znaczenie mają trzy podstawowe i obligatoryjne elementy:
- spełnianie warunków udziału w postępowaniu,
- zgodność złożonej oferty z wymaganiami zamawiającego opisanymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
- związanie wykonawcy złożoną ofertą.
Nowe Prawo zamówień publicznych niesie zmiany we wszystkich wymienionych obszarach, jednak są one szczególnie widoczne w odniesieniu do instytucji związania ofertą. Opis i ocenę projektowanych regulacji należy poprzedzić generalną uwagą, że ustawodawca europejski, zarówno w treści poprzednio obowiązujących dyrektyw w sprawie zamówień publicznych, jak w dyrektywach obowiązujących ustalił generalną zasadę, że podstawą dojścia do skutku umowy w sprawie zamówienia publicznego jest oferta złożona przez wykonawcę, jednak nie przesądził szczegółowo sposobu zawarcia tej umowy i uregulowanie tej kwestii pozostawił ustawodawcy krajowemu.
Regulacje prawa europejskiego nie odnoszą się do stanu związania wykonawcy ofertą złożoną w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Kwestia ta jest zatem rozstrzygana wyłącznie na podstawie prawa polskiego, gdyż źródłem powstania stanu związania wykonawcy złożoną ofertą są wyłącznie przepisy prawa krajowego. (…)
Magdalena Grabarczyk
Poza tym w artykule:
- Pojęcie terminu związania ofertą i jego znaczenie dla zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego
- Ewolucja regulacji dotyczących stanu związania ofertą w przepisach Pzp
- Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-35/17 Saferoad Grawil i Saferoad Kabex
- Związanie ofertą i przedłużenie terminu związania ofertą w nowym Pzp
- Ocena
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.