Wykluczenie wykonawcy skazanego za przestępstwo finansowania terroryzmu
Przejawem szczególnej ochrony środków publicznych są regulacje Prawa zamówień publicznych, wykluczające z postępowania o udzielenie zamówienia osoby prawomocnie skazane za przestępstwa z zakresu terroryzmu, w szczególności za stypizowane w art. 165a Kodeksu karnego finansowanie przestępstwa o charakterze terrorystycznym.
Zwiększenie środków ochrony wynika z tego, że zagrożenia związane z terroryzmem wywierają systemowy wpływ na krajowy i międzynarodowy obrót gospodarczy. W szczególności w kontekście walki z terroryzmem takie wykluczenie konieczne jest w przypadku tych zamówień publicznych, w ramach których realizujący je uzyskałby dostęp do wrażliwych danych osobowych.
WYKLUCZENIE WYKONAWCY SKAZANEGO ZA FINANSOWANIE
TERRORYZMU W DYREKTYWACH ORAZ PZP
W wymiarze europejskim procedura wykluczenia sprawcy finansowania terroryzmu wynika z dyrektyw zamówieniowych Parlamentu Europejskiego i Rady: 2014/24/UE (dyrektywa klasyczna), 2014/25/UE (dyrektywa sektorowa).
Art. 57 ust. 1 lit. e dyrektywy klasycznej ustanawia imperatyw wykluczenia sprawcy finansowania terroryzmu – jest zawsze automatyczne i konieczne. Oprócz „rozsądnego karania przestępstw, musi bowiem zapobiegać ewentualnym przyszłym szkodom, ponieważ „wprowadzenie przesłanek obligatoryjnych wykluczenia jest odpowiedzią na narastające zagrożenie zjawiskiem terroryzmu”.
Prawo zamówień publicznych reguluje podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia w Oddziale I Rozdziału II. (…)
Poza tym w artykule:
- OBLIGATORYJNOŚĆ WYKLUCZENIA
- OSŁABIENIE ZASADY OBLIGATORYJNOŚCI WYKLUCZENIA – ZAMAWIAJĄCY SEKTOROWI
- SKAZANIE ZA CZYN ZABRONIONY OKREŚLONY W PRZEPISACH PRAWA OBCEGO – W PZP
- UWAGI KOŃCOWE
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.