Wykluczenie z postępowania

32

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego ma być z założenia szybkie i sprawne. Zasada ta znajduje odzwierciedlenie w wielu rozwiązaniach legislacyjnych, przede wszystkim w przepisach odnoszących się do środków ochrony prawnej. W orzecznictwie wskazuje się, że podstawowym celem Prawa zamówień publicznych jest „zapewnienie warunków dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty do zawarcia umowy na wykonanie prac finansowanych ze środków publicznych, przy jednoczesnym zagwarantowaniu ochrony praw i interesów uczestników postępowania przetargowego. Osiągnięciu tego celu ma służyć ustanowienie sformalizowanej procedury przetargowej oraz szczególnego systemu środków odwoławczych.” Sformalizowanie procedury prowadzącej do wyboru najkorzystniejszej oferty, a także założenie sprawnego i szybkiego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego legło u podstaw poglądu, iż w postępowaniach wielostopniowych zakończenie danego etapu postępowania pozbawia możliwości kwestionowania jego wyniku na dalszym etapie, z wyjątkiem ujawnienia się na późniejszych etapach faktu złożenia nieprawdziwych informacji, mających lub mogących mieć wpływ na wynik postępowania (art. 24 ust. 2 pkt 3).