Zamawianie usług pocztowych
Zamawianie usług pocztowych stanowi jeden z większych problemów, jakie w swojej pracy napotykają zamawiający. Wybór trybu zamówienia wywołuje niemal zawsze wiele wątpliwości interpretacyjnych. Problem polega głównie na tym, że nadal panuje powszechne przekonanie, iż operator publiczny Poczta Polska posiada monopol na usługi pocztowe. Nie można jednak zapominać, że poza usługami zastrzeżonymi dla Poczty Polskiej wszystkie pozostałe postępowania muszą się odbyć w oparciu o postanowienia Prawa zamówień publicznych. Na podstawie art. 4 pkt 6 Pzp w sytuacji, gdy ustawy przyznają wyłączne prawo do świadczenia usług podmiotom, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 (jednostki sektora finansów publicznych), pkt 2 (państwowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej), instytucji prawa publicznego (pkt 3) lub związkom takich podmiotów, wyłączono dla tego typu usług obowiązek stosowania przepisów tej ustawy. W polskim systemie prawa funkcjonuje kilka wyłączeń omawianego typu, zaliczyć do nich należy m.in. zastrzeżone usługi pocztowe, które wykonuje operator publiczny.