Podwykonawstwo w zamówieniach publicznych po nowelizacji
W dniu 8 listopada 2013 r. na 53. Posiedzeniu Sejmu uchwalono ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych, która przed końcem ubiegłego roku weszła w życie. Wprowadzone przez nią nowe rozwiązania mają istotne znaczenie zarówno dla wykonawców, jak i dla zamawiających.
Mając na uwadze bogactwo refleksji w literaturze nad przepisami dotyczącymi podwykonawstwa zawartymi w Kodeksie cywilnym,[1] jak też nad zmianami w Pzp[2], w artykule zaprezentowane zostaną zmiany w sposób opisowy i porządkujący. Już na początku warto przytoczyć uzasadnienie noweli, w którymczytamy, iż „w aktualnym stanie prawnym coraz częściej występują przypadki nieuregulowania lub nieterminowego uregulowania należności za świadczenia wykonane przy realizacji zamówienia publicznego na roboty budowlane przez podmioty biorące udział w tej realizacji niemające statusu wykonawcy. Sytuacja ta, prowadząca do zatorów płatniczych, często dotyczy wypłacania wynagrodzeń małym i średnim przedsiębiorcom przez głównych wykonawców, co w skrajnych przypadkach prowadzić może do upadłości lub likwidacji MSP.
Powtarzające się tego rodzaju sytuacje zniechęcają przedsiębiorców do brania udziału w zamówieniach publicznych, co negatywnie wpływa na konkurencyjność, tym samym na cenę oraz jakość udzielanych i zrealizowanych zamówień publicznych. Jednocześnie zatory płatnicze powodują ograniczenie możliwości rozwoju i kredytowania się przedsiębiorców, co może w konsekwencji prowadzić do upadłości i likwidacji.
Co więcej, należy zauważyć, iż opóźnienia w spłacie należności podwykonawcom przez wykonawców niekorzystnie wpływają nie tylko na sytuację podwykonawców, lecz również na sytuację strony publicznej. Ponadto nie jest zasadne, aby realizacja zamówień publicznych, w szczególności o charakterze inwestycyjnym, odbywała się kosztem małych i średnich przedsiębiorców, których słabsza pozycja na rynku jest niejednokrotnie wykorzystywana przez większe podmioty”[3].
Nowelizacja ma zatem na celu zwiększenie bezpieczeństwa prawidłowej realizacji zamówień publicznych, jak też zwiększenie bezpieczeństwa prawnego obydwu stron, tak wykonawcy, jak i zamawiającego.
Ten drugi skutek ma zostać osiągnięty m.in. poprzez zapewnienie terminowej oraz całej kwoty należnego wynagrodzenia, umożliwienie zamawiającemu wybrania wykonawcy przedstawiającego największy potencjał do realizacji zamówienia, powierzanie zamówień podwykonawcom, którzy dają gwarancję prawidłowego wykonania umowy[4].
[1] K. Koźmińska, J. Jerzykowski, Zgoda inwestora na zawarcie przez wykonawcę(generalnego)umowy z podwykonawcą ,„Radca Prawny”, nr 5, 2005, s. 58; M. Gutowski, Odpowiedzialność inwestora w umowach o roboty budowlane (na tle art. 6471 § 5 kc), PiP, nr 2, 2008, s. 75; R. Szostak, O potrzebie uchylenia art. 6471 kc, PPH, nr 6, 2008, s. 12; A. Fidali, Gwarancja zapłaty w umowie o roboty budowlane, PPH, nr 2, 2013, s. 24.
[2] R. Szostak, Ekspertyza o projektach ustaw o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych: rządowego (druk nr 1179), poselskiego (druk nr 1076) oraz senackiego (druk nr 1082), Warszawa, 2013, tekst dostępny na stronie http://orka.sejm.gov.pl/rexdomk7.nsf/Opdodr?OpenPage&nr=1179, stan na dzień 10.12. 2013 r; E. Wojnarska-Krajewska, Opinia prawna na temat relacji między art. 6471 kc a projektowanym art. 143 a-d ustawy- Prawo zamówień publicznych (druk nr 1179), tekst dostępny na stronie http://orka.sejm.gov.pl//rexdomk7.nsf/Opdodr?OpenPage&nr=1179, stan na dzień 10.12. 2013 r. W. Dzierżanowski, Projekt zmian w zakresie podwykonawstwa, „Zamówienia Publiczne Doradca”, nr 3, 2013, s. 32.
[3] Uzasadnienie nr 1179 do projektu ustawy dostępne na stronie http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/druk.xsp?nr=1179, stan na dzień 10 grudnia 2013 r.
[4] Por. uzasadnienie do ustawy…,op. cit., A. Rychowiecka, Ustawa o zmianie ustawy- Prawo zamówień publicznych dotycząca ochrony podwykonawstwa w zamówieniach publicznych, tekst dostępny na stronie http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/?D;2690,stan na dzień 10 grudnia 2013 r.