Kierunki zmian w opisie i szacowaniu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane
STAN OBECNY
Od dnia 1 stycznia bieżącego roku obowiązuje ustawa z dnia 11 września 2019 roku – Prawo zamówień publicznych, która zastąpiła ustawę uchwaloną w 2004 roku. Na podstawie tej ustawy Minister Infrastruktury w 2004 roku wydał następujące rozporządzenia, dotyczące opisu i szacowania przedmiotu zamówienia na roboty budowlane:
- rozporządzenie z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określania metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, zwane dalej „rozporządzeniem majowym”,
- rozporządzenie z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego, zwane dalej „rozporządzeniem wrześniowym”.
Są to najstarsze rozporządzenia do Pzp, które nadal (od siedemnastu lat) obowiązują – praktycznie bez zmian. Mimo upływu tych lat kosztorysanci ciągle mają problemy z prawidłowym opracowaniem zarówno kosztorysów inwestorskich jak i przedmiarów robót. Podobnie zamawiający popełniają fundamentalne błędy przy zamawianiu tych opracowań, nie mówiąc już o braku ich weryfikacji.
Poza zamówieniami publicznymi praktycznie nie ma przepisów prawnych, które obowiązują przy opisie i szacowaniu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane.
Praktycznie, bo zawsze obowiązują postanowienia Kodeksu cywilnego, ustawy o informowaniu o cenach, etc. Stowarzyszenie Kosztorysantów Budowlanych opracowało w 2005 roku i ponowiło w 2017 roku (II wydanie) Polskie Standardy Kosztorysowania Robót Budowlanych, które mogą być stosowane poza zamówieniami publicznymi na prawach zasad środowiskowych. (…)
Poza tym w artykule:
- NOWE ROZPORZĄDZENIA
- CO NAS CZEKA W PRZYSZŁOŚCI
CZYTAJ DALEJ
Pełen tekst artykułu jest dostępny w Systemie Informacji Prawnej Legalis |
.