Kontrola zarządcza a kontrola finansowa w jednostkach sektora finansów publicznych
W klasycznym ujęciu kontrola oznacza porównywanie stanu faktycznego ze stanem pożądanym, wyznaczonym przez kryteria kontroli, i ustalenie ewentualnych odchyleń między tymi stanami oraz wyjaśnienie przyczyn zaistniałych niezgodności1. Wyniki kontroli stają się podstawą działań eliminujących stwierdzone nieprawidłowości i usprawniających działalność jednostki. Dlatego obok funkcji informacyjnej kontrola spełnia także funkcję instruktażową (korygującą), wyrażającą się w doradzaniu kontrolowanemu, instruowaniu go, udzielaniu mu stosownej pomocy, oraz funkcję prewencyjną, powiązaną z nieuchronnością kontroli, której istota tkwi w eksponowaniu zapobiegania niekorzystnym zjawiskom i która mobilizuje do przestrzegania wszelkich reguł działania obowiązujących w danej jednostce. Współczesne podejście do kontroli różni się od klasycznego. Kontrolę definiuje się również jako zespół działań podejmowanych w celu osiągnięcia określonych rezultatów, podczas gdy kontrola klasyczna nastawiona jest na podejmowanie czynności inspekcyjnych i korygowanie popełnionych błędów2.